Klassen: Waar moet ik op letten
In mijn vorige artikel gaf ik je tips over waar je op kunt letten bij het kiezen van een basisschool. Hier kwamen verschillende soorten onderwijs aan bod. Het klassikale onderwijs,maar ook de vernieuwingsscholen. Ik ga jullie nu iets vertellen over de verschillende soorten ‘klassen’
Vroeger sprak men over ‘klassen’, eigenlijk gewoon jaargroepen waarbij kinderen uit eenzelfde geboortejaar bij elkaar in de groep zaten. Kinderen die, dacht men toen, op hetzelfde niveau zitten. Lekker makkelijk lesgeven! In de jaren die daarop volgden kwamen er natuurlijk ook de nadelen tevoorschijn én bleek niet iedereen uit hetzelfde geboortejaar op hetzelfde niveau te zitten. Het traditionele vernieuwingsonderwijs ontstond waarbij geleerden andere ideeën hadden over het onderwijs.
Op dit moment zijn er 3 manieren om kinderen te ‘clusteren’ in een groep. Ik leg je kort uit wat elke vorm inhoud en wat, de voor- en nadelen kunnen zijn.
Jaargroep klassen
In een jaargroep zitten kinderen die uit 1, meestal 2, geboortejaren komen. Kinderen die 4 zijn zitten in groep 1, kinderen die 5 zijn in groep 2 etc.
Voordelen:
- Kinderen kúnnen een vaste groep om zich heen ontwikkelen wat fijn is voor het zelfvertrouwen en eigen gevoel.
- Voor kinderen die structuur nodig hebben is deze manier van werken fijn. Minder prikkels en leerstof uit 1 leerjaar.
Nadelen:
- De groep blijft vaak 8 jaar hetzelfde. Een kind behoudt hierbij zijn/haar plaats in de groep vaak, wat niet altijd positief is voor de sociale ontwikkeling
- Kinderen die moeite hebben met leren zullen alle jaren ‘onderaan’ de ladder staan.
- Werken op eigen niveau wordt op deze manier lastig gemaakt. Een kind valt sneller uit de boot omdat het ander werk krijgt of in een andere groep (als enige) instructies volgt.
- Omdat leerkrachten vaak dezelfde groep blijven lesgeven heb je als kind elk jaar een andere juf of meester.
Combinatiegroep klassen
In een combinatiegroep zitten 2 leerjaren (jaargroepen) gecombineerd bij elkaar in de groep. Er wordt vaak wel lesgegeven op leerjaar. De leerkracht wisselt instructies af op het moment dat het andere leerjaar zelfstandig aan het werk is.
Voordelen:
- Een deel van de groep blijft hetzelfde, een ander deel van de groep wisselt jaarlijks. Houvast blijft voor kinderen die dit fijn vinden maar elk jaar is er toch weer ruimte voor wisselingen in de verstandhoudingen van de groep.
- Het is (om het jaar) makkelijker om op een hoger – of juist lager niveau mee te draaien in de eigen groep. Werken op het eigen niveau maakt dit makkelijker.
- Zelfstandigheid wordt bevordert doordat de leerkracht ook wel eens bezig is met de andere instructiegroep. Kinderen leren om te gaan met uitgestelde aandacht (zelf leren oplossen).
- De kans is groot dat een kind 2 jaar dezelfde leerkracht heeft.
Nadelen:
- Jaarlijks wisselt de samenstelling van de groep.
Stamgroep klassen
Deze manier wordt vaak binnen het Jenaplan- en Montessorionderwijs toegepast. Kinderen uit 3 leerjaren zitten bij elkaar in de groep.
Voordelen:
- Zowel het werken op een hoger-, basis- of juist lager niveau is mogelijk. Lesgeven op niveau wordt dus vaker gedaan i.p.v. dat elk kind les krijgt op het leerjaarniveau.
- Kinderen leren eens de jongste, middelste en oudste te zijn van een stamgroep en leren zo alle rollen te vervullen. Denk hierbij aan hulp vragen en hulp geven, het voorbeeld geven en verantwoordelijkheidsgevoel.
- Samenwerkend leren is mogelijk op allerlei niveaus. Een kind valt minder snel uit de boot of op.
- Zelfstandigheid wordt bevordert doordat de leerkracht ook weleens bezig is met de andere instructiegroep. Wederom de uitgestelde aandacht.
- De kans is groot dat een kind 2-3 jaar dezelfde leerkracht heeft.
Nadelen:
- Het vergt veel multitasken van de leerkracht en organisatorisch moet je sterk zijn.
- Jaarlijks wisselt een deel van de samenstelling van de groep.
Wat bijzonder is van deze groeperingsvormen, is dat de voordelen voor het ene kind ook weer nadelen kunnen zijn voor het andere kind en andersom. Het is belangrijk om goed bij je eigen gevoel te blijven. Wat vind jij belangrijke aspecten en hoe zie je jouw kinderen graag opgroeien?
Een vorm welke niet is uitgelegd in dit artikel en waar ik zelf weinig ervaring mee heb is het ‘faseonderwijs’.
Heb jij bewust een school gekozen o.a. op dit onderdeel? En waar is jouw voorkeur naar uit gegaan?
Liefs,
Kim
Stay connected