Lees nu: “Disney On Ice” presenteert Magisch IJsfestival [WINACTIE]

Interview met KipKep, een nieuw hip Nederlands merk


27 augustus 2015


V

Vandaag een interview met de vrouwen achter Kipkep. Het kindermerk dat op dit moment enorm hip & happening is. Een merk dat staat voor de een van de nieuwste en mooiste babyverzorgingsproducten in Nederland. De producten worden allemaal ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door Janneke en Saskia, de twee founders van Kipkep. Ik mocht ze interviewen over hun eigen label, het combineren van het moederschap met het runnen van een eigen onderneming en vroeg ze naar hun ultieme droom. Lees snel verder.

 

Wie zit er achter Kipkep?

Saskia: Janneke en Saskia. We hadden beiden toen we begonnen (7 jaar geleden) al een ander bedrijf. Janneke een ontwerpbureau en ik een leverancier van menukaarten Pochettes placemats en servetten. We kenden elkaar van Sittard waar we beide toen woonden.

Janneke is getrouwd en heeft een zoon Stijn van 7 jaar en een meisje Krisje van 5 jaar.

Saskia gaat volgend jaar trouwen en heeft een zoon Robin van 11 jaar en 2 meisjes Floor en Lotte van 9 jaar.

 

Hoe kwamen jullie op het idee een eigen merk te ontwikkelen?

Saskia: Ik kreeg een tweeling en zag in Amerika een doek voor het voeden van een tweeling en voor beschut borstvoeding te geven. Dat sprak me meteen aan. Ik had geen idee hoe zoiets te ontwerpen maar vertelde dat toevallig tegen Janneke die voor mijn andere bedrijf ontwierp. Toen heeft ze de Feedi naar haar eigen hand ontworpen.

Ik heb  lang getwijfeld of ik nog een bedrijf wilde met 3 kids erbij maar uiteindelijk zijn we in 2007 toch begonnen.

 

Janneke: de wens op een eigen kindermerk op de markt te zetten is begonnen tijdens mijn afstuderen aan de design academy. Na mijn studie ben ik mijn afstudeerproject gaan vermarkten bij Dorel (Quinny en Maxi-Cosi). Ik ben freelance gaan werken als ontwerpster en dacht steeds vaker: dat kan en wil ik ook voor mijzelf! Toen Saskia en ik op een dag afdwaalden in gesprek over kinderproducten (toen nog lakentjes en dekentjes) liet zij mij een voedingsdoek uit Amerika zien. Ik was meteen enthousiast! Het Amerikaanse concept was super, de uitwerking ervan echter absoluut niet. Dit kan ik beter dacht ik 😉 Saskia geloofde hier in en zo zijn we samen aan de slag gegaan. Van het ene idee kwam het andere en werd het merk steeds meer een echt label. Elke dag raak ik er nog net zo enthousiast van als dat ik deed tijdens ons eerste gesprek.

 

Hoe combineren jullie het moederschap en het runnen van een eigen onderneming?

Saskia: De doorslag voor mij om met Kipkep te beginnen was toen Janneke zwanger werd van haar eerste kind. Je kunt pas een bedrijf met moederschap combineren als je beiden in dezelfde situatie zit. Als er een kind ziek is, dan heeft Kipkep “pech”. Janneke en ik zijn allebei moeder en laten elkaar daar ook vrij in. We zijn beiden gedreven Kipkep groot te maken maar ons gezin gaat voor. Je moet er ook alle twee zo instaan anders werkt het naar mijn idee niet.

 

Janneke: Inderdaad, we zaten in hetzelfde schuitje. Wat betekende dat we destijds beiden maar beperkt de tijd hadden. Natuurlijk qua moederschap maar zeker ook met onze andere bedrijfjes ernaast wat de dagelijkse bezigheid was. Niks moest alles kon (qua tijd). En zo konden we KipKep in onze avonduren en weekenden ontwikkelen en vermarkten. Inmiddels hebben we beiden wat meer tijd beschikbaar voor KipKep wat erg fijn is. We vullen elkaar nog steeds goed aan. En inderdaad: kids krijgen altijd de voorrang. Het feit dat het voor beiden zo geldt maakt het prettig werken. Nog steeds geen druk naar elkaar toe.

 

Welk product is een echte bestseller op dit moment?

De Woller. De reacties daarop zijn zo hartverwarmend en echt leuk. Moeders mailen ons om te bedanken en ook op de 9maandenbeurs kwamen er veel ouders naar ons toe om te zeggen dat ze er zo blij mee zijn. Het werkt echt doordat het de krampjes van een kindje verzacht en ze daardoor beter kunnen slapen.

26169_1_1741_woller_pinkrevolution_1 Kipkep-woller-roze-pink

 

Wat is jullie droom met Kipkep?

Saskia: Onze droom is om KipKep zo door te laten groeien zoals het nu groeit en nog meer producten op de markt te kunnen brengen (we hebben genoeg ideeën op de plank liggen zo te zeggen) En we zouden heel graag ook zo willen groeien in het buitenland dat kost veel tijd en natuurlijk geld.

 

Janneke: natuurlijk groeien in product assortiment en in distributie. De gave ideeën die we hebben uit kunnen werken en ze in de markt kunnen zetten. Het zou ook top zijn als we met tijdelijke collecties kunnen gaan werken. We ontwikkelen en produceren alles zelf. Kopen geen stoffen van lokale markten aangezien je dan niet zeker bent van de kwaliteit en de gebruikte verfstoffen. Dat maakt dat we behoorlijke meters per run moeten produceren. Hoe grotere onze afzetmarkt hoe sneller we met collecties kunnen gaan werken.

 

Bedankt lieve Saskia en Janneke voor jullie openhartigheid! Ik en Maxime zijn zelf helemaal fan van de kipkep poncho die we deze zomer echt dagelijkse hebben gebruikt bij het zwembad. Ook de blenker Kid zijn hier favoriet. Ze zijn een stuk lichter dan een handdoek en omdat ze multifunctioneel zijn gaan ze met ons overal mee naartoe.

 

poncho maxime


Mocht je eens een kijkje willen nemen op de website dan kan dat hier. Ik ben in ieder geval echt een fan en vind het zelf heel goed dat alle producten die gemaakt worden gegarandeerd kinderarbeid vrij zijn.

 

Liefs,

handtekening_blogs

 

 

 

 

Woonverzekering Image Banner 300 x 250

Marjon

Volg MAMA to the max ook op Facebook, instagram, twitter en Youtube voor de laatste updates.

2 Reacties op “
Interview met KipKep, een nieuw hip Nederlands merk

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!