Hoe overleef ik het 10 minuten gesprek?
De tijd van de oudergesprekken is weer aangekomen, voor de meesten zelfs alweer geweest. Het welbekende 10 minuten gesprekje omtrent het rapport, dé voorlopige beoordeling over je kind(eren). De minuten die eigenlijk veel te snel om gaan. Het gesprek van mijn zoon was toevallig twee weken geleden. Benieuwd waarom het bij mij iets anders ging? Lees dan gauw verder…
De voorbereiding
Als het goed is ontvang je niet al te kort voor het gesprek het rapport van je kind en als je het een beetje goed kan inschatten, dan weet je zo ongeveer wat je kan verwachten. In mijn geval loopt het ietsje anders. Uit de resultaten van afgelopen jaar is gebleken dat mijn zoon Demian (7) zal gaan doubleren in groep 3. Om het voor hem iets makkelijker te maken is hij na de voorjaarsvakantie alvast kennis gaan maken met zijn nieuwe klas, nu nog groep 2 dus. Hij heeft het erg goed naar zijn zin, er valt een stukje last van zijn schouders. Ondanks dat blijft het een jongetje die veel aandacht en bevestiging nodig heeft. Ik weet dus ook dat het resultaat van zijn rapport mij niet zal gaan verassen met hoge cijfers, maar dat hoeft voor mij ook totaal niet. Zo lang mijn kind maar lekker in zijn vel zit!
Om je goed voor te kunnen bereiden lees je het rapport eerst goed en op het gemak door. Het zou kunnen dat er wat onduidelijkheden inzitten. Maak daar gelijk aantekeningen van. Ik zelf snapte bijvoorbeeld niets van de CITO-scores en zelfs niet van het ietwat onhandige register dat er netjes naast stond.
Het is ook verstandig je af te vragen wat je van zo’n gesprek verwacht. Je kan hierbij denken aan:
– Wat wil ik de leerkracht vragen?
– Wat zijn de negatieve/positieve punten?
– Zijn er bijzonderheden die ik moet weten?
– Hoe kan ik mijn kind het beste ondersteunen?
Het gesprek
Nu je goed voorbereid bent is het gesprek vast een makkie! Mijn voorkeur is toch zeker om samen met iemand naar zo’n gesprek te gaan, vier oren horen uiteindelijk meer dan twee. Zorg dat er oppas is voor je kind. Zo’n hoekje op de gang is hartstikke leuk, maar het is prettig je volledige aandacht te kunnen focussen op de leerkracht. Neem je gemaakte aantekeningen mee en leg ze voor je neer, zo vergeet je ze ook niet te benoemen. Na afloop is het altijd fijn het gesprek voor jezelf even te evalueren.
Zoals verwacht liep ons gesprek iets anders. De laatste maanden staan vooral in het teken van Demian. We oefenen thuis veel met woordjes, voorlezen en cijfers. Maar, wat hij thuis laat zien, laat hij op school achterwege. De concentratie en interesse is ver te zoeken. Dat is natuurlijk heel erg jammer, maar we blijven positief en gaan met volle moed het nieuwe avontuur in groep 2 aan.
Tot slot
Heb jij het oudergesprek al gehad, zo ja, wat kan jij meegeven aan andere ouders? Misschien ervaar je het niet zo zwaar als ik, maar ik kan me voorstellen dat het best iets kan zijn waar je tegenop kan zien. Elk kind heeft zijn of haar eigen ontwikkeling, het is eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Ik vind dat je niet alleen aan de toekomst moet denken, maar ook moet leren uit het verleden en het hier en nu. Wat heeft mijn kind NU nodig? Wat ging eerder goed of fout?
Onthoud, daar waar de problemen zijn, ligt de oplossing dichtbij! Misschien wel dichterbij dan je denkt.
Liefs, Marijke
Stay connected