Lees nu: Geld besparen deze herfst? [ 5 simpele & snelle tips]

Zwangerschapskwaaltjes; hoe worden ze veroorzaakt en hoe kom je er van af?


3 augustus 2016


zwangerschaps kwaaltjes mama to the max
<

Voor deze blog ben ik in gesprek gegaan met mijn gynaecoloog en mijn verloskundige.
Zwangerschapskwaaltjes, waar komen al deze, voor veel vrouwen herkenbare, klachten toch vandaan? En is er een verklaring waarom de één door een zwangerschap heen fietst en de ander 9 maanden ziek is?  Ik zocht het voor ons uit…

De een wel en de ander niet

Het antwoord op mijn vraag is van zowel de verloskundige als de gynaecoloog het zelfde: waarom de één veel last heeft van zwangerschapsklachten en de ander niet is nog steeds onduidelijk. Veel van de typische symptomen zijn hormonaal gerelateerd. Tijdens je zwangerschap veranderd je hormoonhuishouding enorm en de één is gevoeliger voor deze veranderingen en de gerelateerde ‘bijwerkingen’ dan de ander.

Beide zijn ze het ook eens over het feit dat je wel degelijk last kunt hebben van een aantal van deze klachten, maar dat het uit ervaring ook soms ligt aan je persoonlijkheid, thuissituatie, werk, copings-mechanismen, etc. Hoe sta je over het algemeen in het leven? Ze zien bij vrouwen die denken “zwanger zijn is nou eenmaal totaal iets anders voor je lichaam, deze veranderingen horen er bij” en er verder niet teveel bij stilstaan, de klachten vaak ook meevallen. En of deze vrouwen er dan minder last van hebben is de vraag, ze gaan er misschien anders mee om…Zwangerschapskwaaltjes zijn iets wat bij zwanger zijn hoort maar waar je niet perse ‘last’ van hoeft te hebben.

zwangerschaps kwaaltjes mama to the max

Dus laten we het eens van de andere kant bekijken… Ik heb de grootste veranderingen die je lichaam doormaakt tijdens je zwangerschap voor je op een rijtje gezet. Natuurlijk heb ik uitgezocht welke ‘bijwerkingen’ deze veranderingen mogelijk kunnen hebben én belangrijker nog als je last hebt van deze bijwerkingen, wat je er aan kunt doen:

  • Je baarmoeder groeit

    Hierdoor komt er veel spanning te staan op de banden die de baarmoeder op zijn plaats houden. Vooral de banden die langs de zijkant van je baarmoeder lopen krijgen het een stuk zwaarder te verduren.
    Bijwerking: bandenpijn. Dit zou je kunnen herkennen als een scherpe, stekende zeurende pijn. Dit onaangename gevoel zou je bij het omdraaien in bed of bij het opstaan uit een stoel in de liesstreek of rond de navel kunnen ervaren.
    Het hebben van bandenpijn is vervelend maar kan in principe geen kwaad voor de zwangerschap.
    Wat kun je doen? Om de banden te ontlasten zou je een ondersteunende zwangerschapsbroek, of een babybelt kunnen dragen. Na een lange dag werken of een drukke dag zou een warm bad of douche of een warme kruik wonderen kunnen doen.

    zwangerschaps kwaaltjes mama to the max
  • De ontwikkeling van je kindjeAls je bedenkt wat er allemaal in je lichaam gebeurt dan kan het bijna niet anders dan dat je vermoeid bent. De groei en ontwikkeling van een bevruchte eicel tot een kindje kost nu eenmaal energie.
    Bijwerking: vermoeidheid. Bijna iedereen voelt zich in meer of mindere mate moe in de zwangerschap. Soms zo moe dat je het liefst heel de dag zou slapen.
    Wat kun je doen? Het enige dat je kunt doen is eraan toegeven, door bijvoorbeeld eerder naar bed te gaan of misschien ‘s middags te slapen. De moeheid is meestal het ergst in de eerste 14 weken (wat logisch is omdat dan de grootste ontwikkeling van je kindje plaats vind) waarna er een verbetering optreedt en je je beter voelt. Een multivitamine speciaal voor zwangeren zou je net even wat extra energie kunnen geven tijdens deze periode. Het kan zijn dat dit vermoeide gevoel in de laatste weken van je zwangerschap terug komt. Het is belangrijk om aan die vermoeidheid toe te geven en meer rust te nemen want uitgerust je bevallig in gaan is een absolute must.
  • Bijwerking: misselijkheid

    Het HCG-hormoon maak je vanaf het begin tot de 10e week aan, hierna neemt het af tot de 16e week en dan blijft het constant tot na de bevalling. Dit wil zeggen dat ook de misselijkheid na de 10e week zou moeten verminderen en meestal rond de zestiende week zou moeten verdwijnen.
    Wat kun je doen? Voordat je opstaat, een licht ontbijt te nemen met bijvoorbeeld crackers en een kopje thee. Eet daarnaast kleine hoeveelheden verspreid over de dag en neem geen sterk gekruide maaltijden. Ook koolzuur en koffie kunnen de misselijkheid verergeren. Misselijkheid kan ook te maken hebben met vermoeidheid, dus probeer daarom in deze periode zo veel mogelijk uit te rusten. Helpt dit niet voldoende dan kunt u ook bij de apotheek of drogist homeopathische middelen kopen zoals ‘Puur Mama zwangerschapsgranules’ van VSM.

    Zwanger kwaaltjes gyneacoloog
  • Meer aanmaak van het hCG/zwangerschaps hormoon

    Na de innesteling van een bevruchte eicel in de baarmoederwand produceert een deel daarvan het zwangerschapshormoon (hCG hormoon – Humaan choriongonadotrofine ). Het stuurt een signaal naar de eileiders dat de productie van nieuwe eicellen stopt. Ook zorgt hCG voor instandhouding van het ‘corpus luteum’, oftewel geel lichaam. Dit overblijfsel van het omhulsel van de eicel produceert het hormoon progesteron, dat ervoor zorgt dat het baarmoederslijmvlies (wat de voedingsbodem van de bevruchte eicel is) onderhouden wordt. Daarnaast zorgt hCG voor de groei van de embryo. Het zet vet om in energie, die gebruikt wordt om de groei van je kindje te ondersteunen. Ook beschermt het het vruchtje tegen jouw immuunsysteem, zodat het niet afgestoten wordt. Een veelzijdig en onmisbaar hormoontje dat hCG.

  • Spieren, gewrichten en vaatwanden worden slapper

    De functie hiervan is natuurlijk dat je buik de ruimte krijgt om te groeien en je bekken voldoende ruimte kunnen geven op het moment dat je je kindje op deze wereld zet. De verhoogde aanmaak van het hormoon progesteron zorgt voor deze belangrijke verandering. Dit hormoon zorg er ook voor dat je baarmoeder niet gaat samentrekken.
    Bijwerking: bekkenpijn, pijn in je onderrug, vocht vast houden en spataderen.
    Sommige vrouwen ervaren last/pijn in de lage rug en het bekken. Het bewegen hiervan gaat dan vaak moeizaam en is pijnlijk. Eigenlijk een logisch gevolg van het feit dat je rug en bekken tijdens je zwangerschap op een heel andere manier worden belast. Progesteron verslapt ook de wand van je bloedvaten. Door deze veranderingen kan bloed zich ophopen in de benen, wat kan leiden tot spataderen en het uittreden van vocht. Dit vocht stroomt door de zwaartekracht naar beneden en hoopt zich dan op in de weefsels van je benen, enkels en voeten. Daarnaast komen er steeds meer bloedvaten bij door de groei van de placenta. En als laatste zorgt je steeds groter wordende baarmoeder er voor dat de bloedstroom vanuit je benen terug naar je hart minder goed stroomt. Gelukkig verdwijnen deze klachten vrij snel na je zwangerschap.
    Wat kun je doen (bekkenpijn, pijn in je onderrug)? Het belangrijkste advies is altijd: wissel periodes van (lichamelijke) inspanning af met periodes van rust. En onthoud dat je lage rug en bekken alleen tot rust komen wanneer je ligt. Dus ga je een paar keertjes per dag een kwartiertje liggen, dan geef je je lichaam meer gelegenheid te herstellen. Een goeie tip is om regelmatig van houding te wisselen en om twee keer per dag ongeveer 10 minuten ontspannen te wandelen (dus zonder boodschappentas en/of kind op je arm). Zijn er activiteiten waarbij je altijd pijn ervaart, vermeid deze dan maar blijf wel actief want stilzitten leidt tot verder verslappen van je spieren waardoor deze het bekken en de lage rug steeds minder kunnen ondersteunen.
    Wat kun je doen (vocht vast houden en spataderen)? Door te wandelen, fietsen of zwemmen wordt de zogenaamde kuitpomp geactiveerd. Door het aanspannen van de kuitspieren kan het bloed beter uit de benen stromen. Zorg ook dat je je benen iets hoog legt bij het zitten of liggen in bed. Hierdoor wordt de invloed van de zwaartekracht minder en het bloed vanuit je benen kan dan kan beter terugstromen. Als je ligt, ga dan op de linkerzij liggen. In deze houding is de druk die de baarmoeder uitoefent op je aderen in je been het kleinst en kan het bloed het beste terugstromen. Bij een goede bloedsomloop, gaat het vocht vanuit de benen weer terug in de bloedvaten en wordt het uiteindelijk ook naar het hart vervoerd. Je zal merken dat je wat vaker moet plassen om het extra vocht af te voeren. Verder is het belangrijk om voldoende te drinken (hoe tegenstrijdig dat ook klinkt) en de hoeveelheid zout in de voeding te beperken.

  • Verandering in je hormoonhuishouding en steeds minder ruimte voor je organen

    In het eerste trimester (de eerste 14 weken) is de verandering van de hormoonhuishouding enorm waardoor de druk in de slokdarm afneemt en de spier tussen de maag en de slokdarm de maag minder afsluit. Ook wordt je maagzuur zuurder (verlaagde ph waarde). Naarmate de zwangerschap vordert en je kindje groeit zet je baarmoeder steeds meer uit en geeft daardoor meer druk op je maag.
    Bijwerking: brandend maagzuur. Dit zou je kunnen ervaren na het eten/drinken of als gaat liggen.
    Wat kun je doen? Een aantal tips om brandend maagzuur te verhelpen zijn: niet te gekruid eten, niet te vet eten, minder koffie en koolzuurhoudende dranken drinken. Melkproducten kunnen ook helpen aangezien deze het maagzuur binden. Zorg er ook voor dat je niet met een lege maag naar bed gaat maar eet bijvoorbeeld yoghurt of vla. Heb je voor het slapen last van brandend maagzuur, zorg er dan voor dat het hoofdeinde van je bed een beetje omhoog staat.
    Mocht dit allemaal niet helpen, ga dan gerust langs de drogist of apotheek voor een middeltje tegen brandend maagzuur (bij voorkeur Rennies). Lees natuurlijk voor gebruik de bijsluiter goed en neem nooit meer dan de aanbevolen hoeveelheid.

  • Verandering in je leven en in je hormoonhuishouding

    De aanmaak van meer hCG-hormoon, progesteron en  oestrogeen (oestrogenen stimuleren de groei van je baarmoeder, de aanleg van nieuwe bloedvaten en de ontwikkeling van de melkklieren in je borsten) zijn allemaal essentieel voor de ontwikkeling en groei van je kindje.
    Bijwerkingen: stemmingswisselingen en vergeetachtigheid. Hoeveel effect deze hormoonveranderingen hebben op je lichaam is natuurlijk bij iedereen verschillend. Vergeet daarbij niet dat de veranderingen in je leven, die komen met het krijgen van een kind ook een emotioneel effect kunnen hebben. Je hebt ineens zin in één bepaald soort eten, je bent het ene moment prikkelbaar en het andere moment vol van blijdschap en wat moest je nu ook al weer halen in de supermarkt…? Heel normaal, maar ladies laten we ook niet te ver doorslaan in deze gekte. Je man midden in de nacht op pad sturen omdat jij zin hebt in één bepaald soort snoepje, fruit of drinken en je dat nou net niet in huis hebt op dat moment, gaat wel veel te ver als je het mij vraagt!
    Wat kun je doen? Zoals ik al zei, probeer jezelf niet teveel te laten beïnvloeden door de stemmingswisselingen. Het is een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap en gaat daarna vanzelf weer over. Als je somber bent, probeer er dan met je partner of een vriendin over te praten (dat mag natuurlijk ook als je een momentje van puur geluk even wit delen). Maak een To Do lijstje of gebruik van die handige post-it’s als je geheugen zich gaat gedragen als een vergiet

Facebook Comments
Michelle

Michelle

Mijn naam is Michelle, 27 jaar, ik woon met mijn grote liefde Rens in ons droom(dijk)huisje in het Brabantse land, mama van Niels* en in november uitgerekend van ons kleine dametje. 'Nieuwsgierig', dat één van eigenschappen waarmee mensen in mijn omgeving mij zouden omschrijven. Tijdens mijn eerste zwangerschap zat ik vol met vragen: "Wel of geen zwangerschaps-cursus en zo ja, welke dan? Wat mag ik WEL eten als ik zwanger ben? Hypnobirthing...hypno-wat? Hoe maak ik een geboorteplan? Heb ik AL die spullen nodig? Borstvoeding of toch een flesje? etc., etc., etc... En ik denk dat veel van mijn mede mama's (to be) deze vragen ook hebben. Daarom zoek ik ze uit, voor ons allemaal!

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!