Lees nu: “Disney On Ice” presenteert Magisch IJsfestival [WINACTIE]

26 september 2016

mamatothemax zeilen met kindereb zeilboot Friese meren minibreak mini vakantie
D

De scholen zijn al weer even bezig, en daarmee is het normale leven ook weer begonnen. Iets wat de meeste ouders, moeders vooral, toejuichen. Ik sta hierin zelf misschien nog wel vooraan. Maar wij hebben nog iets in petto. Onze eigen vakantie vieren wij op de boot. Een zeilboot. Ben je benieuwd hoe wij dat hebben ervaren met onze kinderen, lees dan snel verder!

Deze vakantie, die in ons geval maar een weekend duurt,  is de eerste sinds jaren die wij zelf gepland hebben. We zijn zeker op vakantie geweest in de afgelopen jaren, maar het was dan altijd met familie of vrienden. Super gezellig! Maar het voelt ook wel ontzettend lekker dat we nu zelf met ons eigen gezin een weekend weg gaan.

Vakantie is voor ons iets heel luxe, dus we genieten heel bewust van elkaar en van de omgeving!

mamatothemax zeilen met kindereb zeilboot Friese meren minibreak mini vakantie

Bang dat de boot zal kapseizen

Toen mijn lief en ik net samen waren, gingen we iedere zomer zeilen op de Friese meren. Mijn lief is daar op een zeilboot helemaal op zijn plek. Ik moest er vooral, elk jaar weer, aan wennen dat de boot toch echt niet zomaar kan kapseizen. 😉

Toen we kinderen kregen vond ik het geen fijn idee om met kleine kinderen te gaan zeilen. Ik heb het tenslotte al heel druk met mezelf, dus weinig mogelijkheid om ook nog om een baby te denken. Dus werden onze zeilvakanties eerst uitgesteld.

Nu Thomas zijn A en B diploma heeft en Roan ondertussen ook aardig watervrij is, durfde ik het wel weer aan om te gaan zeilen. Eerst maar een weekend, om te proberen hoe het is met kinderen.

Eigenlijk viel me dat alles 100% mee!

Onze kinderen waren ontzetten ontspannen, vooral Thomas kon echt in stilte genieten van de rust op het water. Hij ging dan, net als in de film Titanic, vooraan op de boot staan en was dan even niet bereikbaar voor ons. Heerlijk om dat te zien!

Met Roan was ik wel wat drukker. Die ziet absoluut geen gevaar, totaal anders dan zijn grote broer op die leeftijd, dus die hebben we een paar keer net op tijd kunnen vangen, omdat hij weer eens te vlug wilde.

We sliepen ook op de boot. Dat was nog wel even een dingetje. Ondanks dat de jongens hun eigen slaapplek hadden achter op de boot, sliepen ze niet heel makkelijk. Op zich ook logisch, want er kwamen de hele avond andere boten voorbij en onze boot schommelde dan flink. Als de wind wat aantrok, dan hoorde je de touwen tegen de mast slaan, allemaal andere geluiden dan je gewend bent.

Maar ondanks dat de jongens weinig sliepen, waren ze overdag totaal ontspannen en hadden we bijna geen omkijken naar ze, in de vorm van broederlijke ruzietjes.

Totaal ontspannen

Thomas vond het heerlijk om Ton te helpen met het varen en met het zeilen. Ton vond het heerlijk om zijn kennis eindelijk echt eens te kunnen delen met zijn kinderen. Thomas zat geregeld aan het roer en deed dit best goed! Nu was onze boot gelukkig ook wel heel kindvriendelijk.

De eerste avond sliepen we op het Sneekermeer. Hier lagen we wel op de vaarroute van vrachtschepen. Uiteraard waren we al op tijd wakker na de eerste nacht. Dus na ons campingontbijtje, zijn we verder gevaren naar het Heegermeer. Ik vind dit zo’n ontzettend gezellig en knus dorpje! En er zit een mooie grote haven waar we eerder heel graag lagen. Dus dat deden we nu ook weer. We zijn in Heeg onze boodschappen gaan halen en daarna konden we dan eindelijk echt gaan zeilen!

Er stond niet heel veel wind. Eigenlijk hadden we gewoon perfect weer om voor het eerst met kinderen te gaan zeilen. De zon scheen volop, een temperatuur van ongeveer 25 graden en de windkracht was ongeveer 3 of 4. Het was even wennen, met z’n vieren op een boot en dan elkaar niet in de weg lopen als we overstag moesten gaan. Maar het wende snel, dus we konden vooral genieten!

Het is altijd weer bijzonder om te zien wat er zich allemaal op het water bevind. Iedereen groet elkaar en iedereen helpt elkaar.

De kinderen vermaken zich prima met een beetje zand en water

Na een paar uur gezeild te hebben, besloten we om naar het “konijneneiland” te gaan. Eerder was dit een eiland, dat midden op het Heegermeer ligt, vol met konijnen. Helaas hebben we er nu niet 1 konijn gespot, maar toen we aankwamen, stonden er al meerdere mensen klaar om ons te helpen met aanmeren. Dat geeft gewoon een gezellig gevoel..

De jongens vermaakten zich er prima met andere kinderen en met een beetje zand en water. Deze tweede avond al heel snel, precies zoals ik had verwacht. Thomas hoorde ons kletsen en wilde hier vooral niets van missen.

zeilen-met-kinderen_eendjes-voeren

Op de laatste ochtend hebben we iets uitgebreider ontbeten met eieren met spek. Er zwommen eenden rond, die al snel door hadden waar ze stukjes brood konden krijgen. Hoe gezellig is dat, dat je vanuit je eigen “huisje” de eendjes kunt voeren!

Na het ontbijt zijn we nog heel even weer gaan zeilen, maar veel zin had het niet want er stond bijna geen wind. Maar die stilte dan om je heen! Het maakt je hele hoofd leeg! Zo fijn!

zeilen-met-kinderen

Lijkt het jullie nou ook leuk om eens met een boot weg te gaan, denk dan vooral om de volgende dingen:

• Zorg ook dat je voldoende zonbeschermende zonnebrand mee hebt. Factor 50 is echt geen overbodige luxe zo midden op het water.
  • Trek je kind altijd een zwemvest aan bij het water en op de boot. Het liefste een die ook tussen de benen door vast zit, zodat hij niet over het hoofd uit kan glijden als je kind in het water valt. Ook wanneer je kind al zwemdiploma’s heeft is het slim om dit te doen. Het water is erg koud en ze schrikken flink als ze in het water vallen.
  • Een anti muggen spray is ook absoluut geen overbodige luxe. Er zitten heel wat muggen en neefjes in de buurt van water. Voor jezelf in de avond is een citronella kaars ook heel nuttig. En nog romantisch ook!
  • Wij hadden wel een toilet aan boord, maar hier kon je weinig in kwijt. Dus het is verstandig om met jonge kinderen iets vaker aan wal te gaan waar ook toiletten zijn.
  • Veel ruimte hadden we natuurlijk niet, dus we hadden maar twee spelletjes meegenomen, deze zijn allebei in de tas gebleven omdat er zoveel te zien was op het meer, dat we er niet aan toe zijn gekomen.

Ik ben heel benieuwd wie er al wel eens vaart of zeilt met de kinderen en wat voor aanvullingen jullie nog voor mij hebben? Want…. volgend jaar gaan wij natuurlijk wel wat langer varen dan een weekend!

Liefs,

Roelfien

Ik ben Roelfien, 34 jaar. Ik ben 12 jaar samen met Ton, waarvan 7 jaar getrouwd. We hebben 2 zoons, Thomas van 8 en Roan van 4 jaar. Ik denk, lees en schrijf graag. En ik doe geregeld een poging om creatief en verantwoord bezig te zijn. Ik werk sinds 6 jaar als gastouder thuis en beleef heel wat met zo veel kinderen over de vloer. En ik ben er trots op dat ik hier iedere maand een stukje over mag schrijven voor Mamatothemax!

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!