Yoga met kinderen?!

Geplaatst op 21/02/2017, door
Y

Yoga en kinderen zijn twee dingen die je niet vaak in een zin ziet staan. Yoga staat voor rust, kalmte en ontspanning. Iets wat met kinderen onmogelijk lijkt maar toch gaan yoga en kinderen heel goed samen!

Afgelopen jaar ben ik begonnen met een opleiding tot yogadocent met een hyperactieve peuter om me heen en een baby die vrij veel huilt. Dat klinkt niet als een ideale situatie, maar mij heeft het juist heel veel rust gegeven. Yoga is veel meer dan alleen de asana’s (de fysieke oefeningen) en heeft zoveel meer voordelen dan alleen een fijne workout. Als je open staat voor wat yoga je allemaal kan brengen gaan yoga en kinderen heel goed samen.

Hieronder 7 redenen om juist mét kinderen yoga te doen

  1. Ontspanning voor moeder en kind

    Als moeder kan het moeilijk zijn om een moment van ontspanning in te bouwen terwijl er kinderen rondlopen. Samen ontspannen werkt niet alleen goed voor moeder maar ook voor kind! Het vereist wel even een aanpassing in verwachtingen en een zekere zin van flexibiliteit maar ik heb ervaren dat het juist heel fijn is om samen op de mat te zitten.

  2. Versterken van de band

    Samen sporten schept sowieso een band. Tijdens yoga kun je veel momenten van (huid-op-huid-) contact inbouwen. Kinderen hebben veel behoefte aan aanraking en als je dit kunt combineren met een workout is dit natuurlijk ideaal. In het begin probeerde ik op mijn mat te gaan en hoopte dat de kinderen rustig bleven. Inmiddels weet ik dat dat een onbegonnen missie is, dus nodig ik ze juist uit om mee te doen. Zo heb ik tijd om yoga te doen, tijd door te brengen met de kinderen en zo komen we allemaal tot rust. Vooral de jongste (14 maanden) reageert erg enthousiast als hij onder me door kan kruipen, over me heen kan klimmen of kan ‘vliegen’ op mijn benen. Contact op deze manier vindt hij heerlijk.

  3. Ritme

    Dat kinderen ritme nodig hebben is alom bekend en ook moeders gemoedstoestand vaart wel bij ritme. Ons ochtendritueel bestaat tegenwoordig uit meditatie of korte yoga oefeningen. Waar ik eerst moeite deed om even een moment voor mezelf te creëren (wat vaak niet lukte), omarm ik nu de kinderen om me heen. Niet alleen word ik er rustiger van, de kinderen beginnen ook rustiger aan hun dag. Zijn jullie ochtenden te gehaast? Plan dan een tijd ’s middags in. Als wij ’s ochtends tijd te kort komen probeer ik vaak in de loop van de middag nog even een moment van rust in te bouwen.

  4. Kalmeren van de geest

    Kinderen krijgen tegenwoordig zoveel prikkels van buitenaf dat het soms moeilijk voor ze is om rustig te blijven. Yoga kan daar uitstekend bij helpen. Omdat yoga draait om de ademhaling kun je dit gedurende de dag terug halen. Voelt je kind zich verdrietig, angstig of boos probeer ze te laten focussen op hun ademhaling. Een diepe en rustige ademhaling kalmeert door de aandacht weg te halen bij het probleem en neer te leggen bij de ademhaling. Zo kan een stressvolle situatie toch rustig opgelost worden.

  5. Bewustwording

    In deze snelle tijd vergeten we wel eens om gewoon eens stil te staan. Yoga helpt je om echt met het moment zelf bezig te zijn. Kinderen doen dit sowieso al, ze maken zich niet druk om het verleden of de toekomst. Bewegen en met name yoga kan je als moeder helpen om even alles los te laten en alleen bezig te zijn met het Nu. Daarnaast maakt het kinderen bewust van hun lichaam. Hoe ze het kunnen bewegen, wat voor gevoelens daarbij komen kijken en waar hun kwaliteiten of verbeterpunten zitten.

  6. Zelfvertrouwen

    Yoga draait niet om de beste uitgevoerde pose, het meest lenige of flexibele lichaam. Op Instagram en Facebook zie je vaak de meest flexibele yogi’s en yogini’s de meest moeilijke poses uitvoeren. Mooi om naar te kijken, maar de essentie van yoga gaat om de aandacht en intentie. Zolang je met je volle aandacht yoga beoefend zul je er meer van profiteren dan wanneer je jezelf in de meest gekke bochten probeert te wringen. Als je yoga regelmatig beoefent zul je merken dat je meer vertrouwen krijgt in je eigen lichaam. Dit geldt natuurlijk ook voor kinderen. Zij kunnen snel onzeker worden als ze zichzelf met vriendjes of vriendinnetjes gaan vergelijken. Door de bewustwording van hun lichaam en het vertrouwen erop zal het zelfvertrouwen ook groeien. Met yoga als stabiele basis bouwen ze meer zelfvertrouwen op de mat op maar ook daarbuiten.

  7. Concentratie

    Het kan voor kinderen lastig zijn om zich lang te concentreren. Verwacht daarom ook niet dat ze een volle 60 minuten op de mat zullen staan. Houd de oefeningen kort zodat het leuk blijft voor de kinderen. Houd de sfeer ontspannen en hang er geen einddoel aanvast. Je zult zien dat ze vanzelf langer op de mat zullen blijven en langer hun concentratie vast kunnen houden. Zelfs een meditatie met kinderen is te doen. Zet een wekker neer en laat het aan hen over of ze willen blijven zitten of niet. Na verloop van tijd zullen ze dit moment herkennen als een moment van rust. Ze zullen echt niet altijd stil zitten maar het maakt ze bewust dat niet alle minuten van de dag volgepland hoeven te worden. Het zal ze ook helpen hun concentratie op andere gebieden langer vast te kunnen houden.

Wat toch wel het allerbelangrijkste is is het hebben van plezier! Neem het beoefenen van yoga niet te serieus als er kinderen bij zijn. Het is meteen een goede oefening voor mama om dingen los te kunnen laten. Sta open voor waar je kinderen mee komen en heb bovenal veel lol. Het leven is immers al serieus genoeg!

Wil je meer weten over yoga met kinderen? Houd MAMA to the max in de gaten want binnenkort zal ik simpele yoga oefeningen delen die je samen met je kleintjes kunt doen!

Doen jullie zelf ook aan yoga? Hebben jullie yoga al wel eens geprobeerd samen met je kleintjes? Deel je ervaringen op Facebook of hieronder.

250x250 Kids1
Patricia

Patricia

Mijn naam is Patricia (30) en samen met mijn man Jack (35) en onze dochter Luna (3) en zoon (5 maanden) woon ik in Thailand. In 2009 ging ik nietsvermoedend backpacken door Zuidoost Azië. Totaal onverwachts werd ik tot over mijn oren verliefd. Begin 2012 ben ik definitief naar Thailand verhuisd. Samen runnen wij nu de vrijwilligerswerkorganisatie voor Engelse lessen op lokale scholen (www.isan-survivor.org). Daarnaast ben ik vorig jaar mijn eigen webshop begonnen waar ik gehaakte babykamer accessoires verkoop van 100% Thais katoen (nurtureplaylove.etsy.com).

Reactie op “Yoga met kinderen?!

  1. Pingback: #* Relax: 5 keer yoga voor mama en kids ⋆ MAMA to the maxMAMA to the max

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!