Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Geplaatst op 02/07/2015, door
M

Mijn naam is Diana Verbeek en ik ben recent een website gestart waarmee ik zwangere vrouwen probeer te helpen. JAbaby! is een online platform met informatieve, handige en gewoon leuke artikelen speciaal voor zwangere vrouwen. Natuurlijk is zwanger zijn fantastisch, maar ik weet uit ervaring hoe lastig een zwangerschap ook kan zijn. Alle hulp daarbij is welkom!

dianaverbeek-jababy

Daarnaast vind ik het leuk om mijn creatieve vaardigheden in te zetten om anderen te helpen. Een voorbeeld hiervan is onderstaande Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden!

Eigenlijk is er één belangrijke stelregel tijdens je zwangerschap: vermijd alle rauwe en halfrauwe producten.

De listeria-bacterie heeft hier namelijk vrij spel en deze is gevaarlijk voor je ongeboren kind.

Maar wat betekent dit precies? Hieronder staat een handige infographic van jababy.nl om je meer houvast te geven in wat je wel en niet mag eten als je zwanger bent.

infographic3-niet-eteninfographic waarin staat wat je als zwangere beter niet kunt eten en waarmee je moet oppassen.

 

Wat mag je niet eten?

Geen rauw vlees

  • Eet geen rauw vlees of vleeswaar. Pas dus op met filet americain, rosbief, tartaar, ossenworst en biefstuk die niet doorbakken is. De parasiet Toxoplasma gondii kan de ziekte toxoplasmose veroorzaken. Toxoplasma gondii kan voorkomen in rauw vlees. Je kunt niet zien, ruiken of proeven dat vlees besmet is.
  • Eet geen lever en leverproducten
    In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kindje. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens je zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, hausmacher, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham of een paar toastjes (15-20 gram) met deze vleeswaren. Kijk ook uit met multivitaminen waar vitamine A in zit.

Geen rauwe vis

  • Eet geen voorverpakte (vacuumverpakte) kant-en-klare vis uit de koeling, zoals gerookte zalm, paling en mosselen.
  • Eet geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel. In roofvissen kan namelijk veel kwik zitten. Kinderen en ongeboren baby’s zijn het meest gevoelig voor de effecten van kwik. Daarom wordt tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding geadviseerd op te passen met deze vissen. Een uitzondering hierop is tonijn uit blik, die kun je dus gerust eten.
  • Eet geen paling uit Nederlandse rivieren. Deze paling kan namelijk veel dioxines bevatten. Kweekpaling kun je gerust eten tijdens je zwangerschap.
  • Eet ook geen rauwe vis, schaal- en schelpdieren. Ook geen sushi.

    Banner 500 x 500 Rompers


Kaas van rauwe melk (au lait cru)

Eet geen zachte kaas van rauwe melk. Hiermee worden zachte kazen bedoeld, zoals camembert en brie. Ze kunnen worden gemaakt van (ongepasteuriseerde) rauwe melk en besmet zijn met de listeriabacterie. Op de verpakking van rauwmelkse kazen staat ‘au lait cru’. Dit is voor de ongeboren baby een gevaarlijke bacterie die bij een infectie vervelende gevolgen kan hebben. De infectie kan leiden tot vroeggeboorte, een miskraam of zelfs het overlijden van de baby voor de geboorte. Gelukkig komt dit niet vaak voor.

Rauwmelkse kazen worden in Nederland namelijk bijna niet geproduceerd. Wel worden ze uit andere landen geïmporteerd. Op het etiket staat dan ‘au lait cru’. Vaak gaat het om kaasjes die niet in fabrieksverpakking zitten. Twijfel je, vraag het dan even na bij de verkoper. Je kunt rauwmelkse kazen overigens wel gebruiken in warme gerechten, want zodra de kaas verhit wordt tot 85 graden Celsius overleeft de bacterie het niet.

Rauwe eieren

Eet geen rauwe eieren, want ze kunnen een bron van salmonellabacteriën zijn. In zelfgemaakte mousse en zelfgemaakt ijs zijn vaak rauwe eieren verwerkt.

Eet geen koekdeeg of cakebeslag, hierin zitten namelijk rauwe eieren. Dus goed je koekjes en cake bakken, niet van de lepel likken!

Eet met mate

Wees voorzichtig met de volgende producten:

  • Rookworst, rookvlees
  • Paté
  • Lang bewaarde verse producten. Let bijvoorbeeld op met vleeswaren en rauwkostsalades, vanwege de kans op listeriabesmetting.
  • Drop, beperk je tot een paar dropjes en 1 of 2 glazen zoethoutthee per dag.
  • Zout en zoutproducten
  • Cafeïne. Deze stof komt voor in koffie, cola, thee en sommige energiedrankjes. De stof kan de kans verhogen op een miskraam of op een te laag geboortegewicht. Beperk het aantal kopjes koffie tot 3 per dag.
  • Koffie
  • Eieren, alleen als ze hardgekookt of goed doorbakken zijn
  • Neem niet te veel kruiden; fenegriek, nigelle, moederkruid, senna, en meidoorn.
  • Keukenkruiden: beperk het gebruik van venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel
  • Rabarber: neem niet te veel rabarber
  • Venkelthee en anijsthee
  • Pimba: gebruik geen pimba ofwel kalebaskalk tegen misselijkheid

Meer weten?

Wil je meer weten over je zwangerschap? Ga naar JAbaby! Een online platform voor zwangeren waar je alles kunt vinden rondom je zwangerschap, je aanstaande kindje en je gezondheid.


Baby

Banner 10
Marjon

Marjon

Volg MAMA to the max ook op Facebook, instagram, twitter en Youtube voor de laatste updates.

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!