Lees nu: 5 x veilig buitenspelen in de zomer [dé checklist]

Mijn zwangerschapseetdagboek #1


29 juli 2016


eetdagboek zwanger eten zwangerschap
M

Misschien heb je wel al eens eerder gelezen op de blog dat ik tijdens mijn vorige zwangerschap 17 kilo ben aangekomen. Een enorme shock was dat voor mij en ik heb er veel moeite voor moeten doen om het er uiteindelijk (allemaal!) af te krijgen. Ik voelde me enorm slecht, want ik kon geen oude kleding meer dragen en die extra kilo’s pasten gewoon niet bij me.

Vandaag komt er voor de eerste keer een zwangerschapseetdagboek online. Ik wil vanaf nu tot aan het einde van mijn zwangerschap goed bij gaan houden wat ik allemaal eet op een dag.

eetdagboek zwanger eten zwangerschap

 

Mijn zwangerschapseetdagboek #1

Omdat ik vastberaden ben dat dit mij deze keer niet gaat overkomen, let ik heel goed op mijn eten. Ik moet ook eerlijk bekennen dat het daar de vorige zwangerschap goed mis is gegaan. Ik at werkelijk alles wat ik zag. Ik was zo gelukkig met mijn zwangerschap dat ik totaal niet bezig was met mijn gewicht. Ik had veel last van mijn hormonen en een uitwerking hiervan was dat ik constant trek had. De eerste periode in veel zure dingen, maar na 20 weken sloeg dit om in een enorme zoete trek. Ik kocht gewoon soms een halve vlaai bij bakker die ik dan makkelijk op een avondje helemaal alleen op at. Ook die (vieze) drankjes in de supermarkt, van mars en milkyway, zou ik normaal echt niet aanraken. Nu kocht ik er gelijk een paar tegelijk en onder het boodschappen doen dronk ik er al eentje leeg. Ik heb JP gevraagd waarom hij me niet gestopt heeft, haha. Maar ook hij zei: “je was zo gelukkig, wie ben ik om dan te zeggen dat je zwangere vrouw niet zoveel moet eten.” Gelijk had ie natuurlijk…ik was het helemaal zelf schuld.

Deze zwangerschap

Op dit moment ben ik 20 weken zwanger en gaat het erg goed moet ik zeggen. Ik ben er wel erg mee bezig hoor. Ik houd maar steeds voor ogen hoe ongelukkig ik met mijn lichaam was de eerste maanden na de bevalling. Dat stimuleert nu enorm. Ik probeer bijna niet te snoepen en ik let ook op dat ik wel veel, maar gezond eet. Dat hongergevoel heb ik wel weer zoals in de eerste zwangerschap, maar ik heb nu een aantal opties standaard bij me waaruit ik kan kiezen.

Ik heb gemerkt dat regelmaat erg belangrijk is, want zo ga je het minst snel de fout in. Ik eet daarom iedere ochtend hetzelfde ontbijt, iedere werkdag dezelfde lunch en nog steeds eet ik van maandag tot en met donderdag soep als avondeten. Ik schreef eerder een blog over mijn “soepdieet”. Hiermee ben ik mijn 17kg afgevallen! Dus als je van soep houdt, zeker de moeite waard om het eens te proberen. Deze blog vind je hier.

 

Vandaag deel ik mijn standaard ontbijt. lunch en avondeten.

Ontbijt

  • 2 beschuitjes van Bolletje, de meer zaden variant, met 30+ kaas
  • 1 plakje peperkoek
  • 1 glas met een halve citroen, lauwwarm water en een scheutje olijfolie
  • 1 beker kamille thee

Lunch

  • een magere salade; dat kan zijn met veldsla en quinoa of met magere kip
  • 2 speltrijstwafels met Zonnatura tomatospread

Avondeten

  • van maandag tot en met donderdag een versgemaakte soep
  • vrijdag, zaterdag en zondag eet ik ’s avonds wat ik wil en let ik niet op de calorieën.

 

De volgende keer deel ik een update of ik mijn drie maaltijd nog hetzelfde heb weten te houden en welke tussendoortjes ik eet.

 

Wat vind je van mijn drie maaltijden? Wie heeft er ook bewust op de voeding gelet tijdens de zwangerschap? 

 

Liefs,

 

MAMA to the max blog mama moeder baby kind opvoeding zwanger handtekening

 

 

Marjon

Marjon

Volg MAMA to the max ook op Facebook, instagram, twitter en Youtube voor de laatste updates.

2 Reacties op “
Mijn zwangerschapseetdagboek #1

  1. Wat goed dat je zo oplet deze keer! Ik kan me voorstellen dat je je inderddaad niet fijn voelt bij + 17kg. Leuk je soepdieet, kende het niet dus heb je blog gelezen!
    Houd je ook bij hoeveel kg je tot nu toe bent aangekomen? Ben ik wel benieuwd naar, je kindje groeit dus neem aan dat je wel iets aankomt?!

  2. Wat goed!
    Ik ben ook zwanger vd 2e, en was bij nummer 1 ook enorm aangekomen!
    Ik probeer er nu dus ook echt wel goed op te Letten.
    Ik neem wel tussendoortjes, maar in de vorm van fruit, komkommer of snoeptomaatjes.
    Ik heb nu vakantie, dus moet ik wel bekennen, dat we regelmatig een lekkere lunch (belegd broodje) of lekker avondeten op het menu hebben staan.. die probeer ik weer te compenseren met extra groente of fruit….
    We zullen zien hoe het afloopt..

    Succes!!

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!