Lees nu: “Disney On Ice” presenteert Magisch IJsfestival [WINACTIE]

Stedentrip Maastricht met kleine kinderen

17 december 2015

Alweer bijna 3 jaar zijn die grote, kleine meiden van ons en al zo’n 1,5 jaar vraag ik mij af of het verstandig is om met twee kleine kinderen een stedentrip te maken. Het wordt natuurlijk steeds makkelijker om ze mee te nemen, vooral nu ze zindelijk zijn en al best lange stukken kunnen lopen. Of is dat zindelijk zijn juist een belemmering om te gaan, want kan je zomaar overal met ze naar de wc als ze nodig moeten? Zo zijn er het afgelopen 1,5 jaar wel meer ‘smoesjes’ geweest om geen stedentrip te boeken. Maar na ons dagje bij Mamatothemax/Marjon in Maastricht begon het alweer te kriebelen. Want wat zag het Vrijthof er gezellig uit met het reuzenrad en al die lichtjes!

Magisch Maastricht

Zoals jullie misschien op mijn instagram-account (klik hier) hebben gezien, heb ik een advent-kalender gemaakt waarbij de kinderen iedere dag een zakje mogen open maken. Hier zit een kaartje in met verschillende dingen zoals wie er ’s avonds mag bepalen wat we eten of een cadeautje onder de kerstboom open maken. Tegen Thomas had ik al gezegd dat er ook 1 grote verrassing in zat. En afgelopen zondag was het zover. Om 9 uur mochten ze het zakje van 13 december open maken en daar stond in dat ze mama snel moesten wakker maken omdat we naar Magisch Maastricht gingen. Kindjes snapten het nog niet zo goed want die dachten dat we met het vliegtuig op vakantie gingen maar manlief vond het een erg leuk plan!

Via Booking.com heb ik een leuk hotel gevonden in het centrum van Maastricht, een zijstraat van de Markt. Helemaal boven in het pand, op de zolderkamer van Hotel d’Orangerie, was onze 4-persoonskamer. Voor de kindjes stonden er twee campingbedjes. Echt een enorm ruime kamer en zo te zien vrij nieuw allemaal. De kamer is in een L-vorm waardoor de kinderen toch een soort aparte ruimte hadden. Eenmaal aangekomen hebben we de spullen op de kamer gelegd en zijn we snel het centrum in gelopen.

Maastricht is echt magisch in deze periode. Op het Vrijthof staat een groot reuzenrad vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over de stad, tenminste dat denk ik want wij vonden het iets te hoog en durfden het niet aan ;-). Daarnaast is er een kerstmarkt met de bijbehorende prullaria; van kitscherige ondingen tot hele mooie schapenwollen poncho’s. In het midden kun je je uitleven op de grote schaatsbaan en uiteraard kun je je bij verschillende kraampjes tegoed doen aan curryworst, wafels en poffertjes. Kortom; echt een winters, warm en gezellig tafereel. Wij hebben bij Restaurant Grandcafé Momus een heerlijke vlaai gegeten, want dat is natuurlijk een must als je in Limburg bent. Daarna waren Anna en Julia toch wat moe dus zijn we terug gegaan naar het hotel voor een middagslaapje. Dat zorgde ervoor dat ze ’s avonds gezellig mee uit eten konden omdat ze weer helemaal fit waren. We zijn beland in Grand Cafe de la Bourse op de Markt voor het avondeten. Ik vind het personeel erg vriendelijk, vooral voor de meisjes. Ze hielden echt rekening met ze door bijvoorbeeld te vragen of zij de frietjes al wilden bij ons voorgerecht. Ook waren er twee kinderstoelen aanwezig, want in stiekem best veel restaurants niet altijd het geval is…

Magisch Maastricht

Slapen in het hotel op 1 kamer ging buiten verwachting goed. Maar Anna en Julia lagen dan ook wel erg laat in bed voor hun doen. Ik was bang dat ze het veel te leuk zouden vinden dat ze bij papa en mama op de kamer zouden liggen maar ze waren snel in diepe slaap. Helaas waren ze wel enorm verkouden en aan het hoesten ’s nachts waardoor we er vaak uit moesten voor een beetje water of een vieze neus. En in een hotel ben je toch bang dat iemand je hoort dus waren wij sneller bij hun bedjes als ze begonnen te huilen.

De volgende dag hebben we nog een bezoek gebracht aan de Fluweelgrot in Valkenburg. Volgens eigen zeggen ‘dé kerststad van Nederland’ maar ik heb het idee dat als je 1 kerstmarkt hebt gezien je in 80% van de gevallen al kan raden wat er bij de andere stands te koop is, vooral kitscherige prullaria dus. Maar in zo’n grot geeft het wel een bijzondere sfeer.

Kerstmarkt Valkenburg

Ondanks dat ik mijn twijfels had om met kleine kinderen een stedentrip te maken is het mij 100% meegevallen. Oké, ik heb geen winkel gezien en we lagen om 21:00 uur op bed. Het is dus wel even wat anders dan zonder kinderen maar ik vond het wel heel gezellig zo met z’n viertjes! Dus…. wie kan mij een volgende stad aanbevelen?

Vanessa

Tweeling-mama, ondernemer, 30+ en al 13 jaar samen met de liefde van mijn leven. Dat ben ik, Vanessa, in een notendop. De tweeling is bijna 3 jaar en luistert (soms;)) naar de namen Anna en Julia. Een aantal jaren geleden heb ik mijn geboortedorp in Gelderland verlaten voor het Brabantse land en dat Bourgondische leven bevalt mij prima. Ook ben ik al 10 jaar eigenaar van het online reismagazine Reisgraag.nl. Reizen is dan ook een grote passie en als het even kan ga ik zo vaak mogelijk, wel het liefst met z'n 4tjes uiteraard! Vanaf nu zal ik jullie meenemen op onze avonturen.

Reactie op “
Stedentrip Maastricht met kleine kinderen

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!