Ontzwangeren: dit doet je lichaam na de bevalling

Geplaatst op 25/05/2016, door
<

Het herstel van je lichaam na je zwangerschap wordt ook wel ‘ontzwangeren’ genoemd. Wat zijn de lichamelijke verschijnselen en hoe ga je hiermee om? Lees hier wat je kunt verwachten van het ontzwangeren.

 

Ontzwangeren

‘9 maanden op, 9 maanden af’, wordt wel eens gezegd. Met andere woorden: na 9 maanden zwangerschap heb je 9 maanden nodig om weer de oude te worden. Je kunt moe of prikkelbaar zijn of een onbestemd gevoel hebben. Sommige jonge moeders hebben echt 9 maanden nodig om volledig te herstellen, anderen lijken nauwelijks ergens last van te hebben. Toch gaan de meeste zwangerschappen en bevallingen gepaard met een aantal kwalen waar je wel even tijd en aandacht aan moet besteden.

Ongemakken tijdens het ontzwangeren

Dit zijn de meest voorkomende kwalen en ongemakken tijdens het ontzwangeren:

1. Naweeën

De eerste 3 à 4 dagen na de bevalling kun je last hebben van krampen, variërend van lichte buikpijn tot hevige menstruatiepijn. Deze naweeën zijn nodig om de (krimpende) baarmoeder weer in de oude vorm te krijgen. Je verliest ook bloed: zodra de baarmoeder samentrekt, wordt deze gezuiverd. Geef je borstvoeding? Ga eerst plassen voordat je gaat voeden. Het voeden zorgt dat je naweeën krijgt en dat de baarmoeder sneller krimpt. Na een tweede of derde zwangerschap zijn de naweeën vaak heviger, omdat de baarmoeder dan minder elastisch is dan de eerste keer en wat vaker en heviger moet samentrekken om de oude vorm te krijgen. Dat kan vervelend zijn, maar bedenk: hoe meer naweeën, hoe eerder de baarmoeder terug in shape is.

Tips
  • Een rugmassage kan afleiden van de kramp in je buik.
  • Een warme kruik of een warme douche kan de pijn verlichten, net als wanneer je ongesteld bent.
  • Je kunt een paracetamolletje nemen tegen de pijn, ook als je borstvoeding geeft. Houd je wel aan de aangegeven dosering.

 

Frequent-Urination-During-Pregnancy

 

2. Stuwing

Veel moeders krijgen er in meerdere of mindere mate mee te maken tijdens het ontzwangeren: stuwing. Zo’n 3 tot 5 dagen na de bevalling (of zelfs een paar dagen later) kunnen je borsten gespannen, pijnlijk en warm aanvoelen. Die pijn wordt veroorzaakt door het op gang komen van de melkproductie en een verhoogde doorbloeding.

Tips
    • Geef je borstvoeding? Leg je baby de eerste 38 uur zo vaak mogelijk aan en laat hem goed drinken. Afkolven kan ook, maar niet te veel. Anders (over)stimuleer je de melkproductie en zit je een paar dagen later met hetzelfde probleem.
    • Heb je (te veel) last van de stuwing? Wikkel een ice pack uit de vriezer in een hydrofielluier en leg deze op de pijnlijke plek.
    • Een tip die al jaren wordt toegepast: leg koolbladeren op de pijnlijke, gloeiende plek. Leg deze van tevoren even in de koelkast of de vriezer.

 

3. Verstopping

Over de eerste keer ontlasting na de bevalling heb je waarschijnlijk niet nagedacht tijdens je zwangerschap. Goed om te weten: hoelanger je wacht, des te groter de kans dat het pijn doet en de kans op verstopping (obstipatie). Belangrijk is dat je zo ontspannen mogelijk bent. Voel je dat het zover is? Neem de tijd en probeer zo min mogelijk kracht te zetten. Neem desnoods een tijdschrift of de iPad mee. Gebruik geen vochtig geparfumeerd toiletpapier, maar een lauwwarm washandje.

Tips
    • Je lijf houdt van regelmaat. Probeer te eten op vaste tijdstippen en sla geen maaltijden over.
    • Eet vezelrijk voedsel zoals fruit (mango’s, pruimen, peren met schil en bosvruchten), muesli, volkorenproducten en lijnzaad.
    • Vermijd vet eten, bananen, wit brood, rijst, hardgekookte eieren, te veel koffie en thee.
    • Drink voldoende water: zo’n 1,5 tot 2 liter per dag.

 

4. Aambeien

Tijdens de zwangerschap en na de bevalling krijgen veel vrouwen last van aambeien, een uitstulping aan de binnenkant van de anus. Aambeien kunnen ook ontstaan door het persen tijdens de bevalling. Ze kunnen geen kwaad, maar zijn soms wel pijnlijk en zitten op een ongemakkelijk plek. Het goede nieuws is dat ze goed te behandelen zijn.

Tips
    • Zie ook bovenstaande tips tegen verstopping: beweeg, drink voldoende water, vermijd vet, eet regelmatig en kies voor groenten, fruit en vooral vezelrijk voedsel.
    • Probeer in beweging te blijven. Kijk samen met de kraamhulp wat mogelijk is, zo vlak na de bevalling.
    • Stel je wc-bezoek niet uit. Uitstel kan de ontlasting harder maken.
    • Neem de tijd op het toilet, probeer niet te persen.
    • De huisarts kan lidocaïnezalf voorschrijven. Die heeft een verdovende werking.

 

5. Urineverlies

Nog zo’n ongemak tijdens het ontzwangeren: urineverlies, als je bijvoorbeeld moet niezen of lachen. De afgelopen maanden en vooral tijdens de bevalling (als je geen keizersnee hebt gehad) is je bekkenbodem zo opgerekt dat je blaas en plasbuis op een andere plek in je bekken terechtkwamen.

Tips

Met speciale oefeningen tegen urineverlies kun je de bekkenbodemspieren trainen, zodat ze weer sterker worden. Als het goed is, kun je na verloop van tijd weer onbezorgd niezen.

 

woman-in-toilet-20151221113035.jpg-q75,dx720y432u1r1gg,c--

 

6. Vloeien

Het is normaal dat je na je bevalling bloed en wondvocht verliest. Het vloeien duurt ongeveer 4 tot 6 weken. Deze afscheiding wordt ook wel lochia of kraamvloed genoemd en is afkomstig uit je baarmoeder. Op de plek waar de placenta zat, is een wond ontstaan en die heeft tijd nodig om te genezen. Vaak verlies je in de eerste week na je bevalling het meeste bloed. Schrik niet, er kunnen stolsels bij zitten.

In het begin gebruik je speciaal kraamverband. Dit verband hoef je niet te kopen, het zit in het kraampakket. Zodra het bloedverlies minder wordt, kun je ook gewoon maandverband gebruiken. De wond heeft tijd nodig om te helen, dus het kan even duren voordat het vloeien stopt. Het bloedverlies is per persoon verschillend. Zolang je vloeit, mag je niet in bad. Je kunt ook nog even geen tampons gebruiken.

Tips

Vloeien hoort bij het ontzwangeren. Je baarmoeder heeft, als alles goed gaat, na 6 weken een nieuwe laag baarmoederslijm aangemaakt. Vanaf dat moment maakt je lichaam zich klaar voor de eerstvolgende menstruatie. Geef je borstvoeding? Dan kan het lang duren voordat je weer gaat menstrueren. Gemiddeld krijgen vrouwen die borstvoeding geven na 14 maanden weer een menstruatie. Sommige mensen beweren dat je niet zwanger kunt raken zolang je borstvoeding geeft, dat is een fabel.

Het kan zijn dat je extreem veel bloed verliest doordat er iets anders aan de hand is. Bel de huisarts of de verloskundige als:

  • Je vaak meerdere grote stolsels verliest.
  • Het bloed dat je verliest (kraamvloed) een onaangename geur heeft. Het kan zijn dat het baarmoederslijmvlies is ontstoken of er een stukje van de placenta in de baarmoeder is achtergebleven.
  • Je ineens heel heftig gaat vloeien of als het vloeien plotseling compleet stopt.

 

7. Een pijnlijke vagina

Als je tijdens de bevalling bent ingescheurd of ingeknipt, dan kunnen de hechtingen of de wond voor pijn en ongemak zorgen. Ook als je niet bent gehecht, kan je vagina beurs aanvoelen.

Tips
  • Trekkerige hechtingen:
    Ga elke dag minimaal een halfuur met ontbloot onderlichaam op bed liggen. Door de lucht die erbij komt, geneest de wond sneller. Leg een matje of oude handdoek onder je billen om het bloed op te vangen. De kraamhulp controleert elke dag of de hechtingen goed genezen en niet ontsteken.
  • Irritatie van de hechtingen:
    Ga 5 tot 10 minuten in een Biotex-badje zitten. Biotex trekt het vuil en de bacteriën uit de wond. Je maakt zo’n badje door een flinke eetlepel Biotex toe te voegen aan een laagje lauwwarm water. Daarna goed naspoelen met lauwwarm water.
  • Een beurs gevoel:
    Na de bevalling is je vagina opgezet en gezwollen. Dan is een kussentje natuurlijk heerlijk om op te zitten. Maar juist door op een harde ondergrond te gaan zitten, zoals een houten bank of stoel, verloopt de genezing sneller. Dat klinkt Spartaans, maar door de harde ondergrond druk je het vocht eruit.
  • Pijn bij het plassen:
    Als je een scheur(tje), knip of schaafwond hebt overgehouden aan de bevalling, kan plassen pijnlijk zijn. De urine zorgt voor een branderig gevoel. Hoe geconcentreerder de urine, hoe pijnlijker het voelt. Spoel je vagina na het plassen altijd na met water, dan ‘brandt’ het minder. Je spoelt zo ook meteen de hechtingen schoon. Je kunt ook spoelen met lauwwarme kamillethee: dat werkt behalve verzachtend ook ontstekingsremmend. Je kunt ook tijdens het plassen water langs je vagina laten lopen en zo de urine verdunnen.

 

8. Weer ongesteld

Tijdens het ontzwangeren komt je menstruatie weer op gang. Het verschilt per vrouw wanneer de eerste menstruatie zich aandient. Geef je borstvoeding? Dan laat een eerste ongesteldheid waarschijnlijk langer op zich wachten. Houd er in ieder geval rekening mee dat je toch al vruchtbaar kunt zijn.

Tips

Willen jullie vrijen en geef je borstvoeding? Dan is een condoom het handigste anticonceptiemiddel. Vraag je verloskundige, kraamverzorgende of huisarts om advies over anticonceptie na de bevalling.

Banner 300 x 250 zonnebrillen
de redactie

de redactie

We houden je graag op de hoogte van actuele nieuwtjes, tips & ideeën ?

Reactie op “Ontzwangeren: dit doet je lichaam na de bevalling

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!