Lees nu: Mamatip: pimpen of weggooien?

Hoe krijg ik mijn kind aan de groenten?


10 maart 2016


Hoe krijg ik mijn kind aan de groenten?
<

In mijn praktijk zie ik veel ouders die ten einde raad zijn, omdat hun kinderen (jong of al wat ouder) weinig of geen gezonde voeding binnenkrijgen. Het gaat dan natuurlijk niet alleen om groenten, het is immers net zo belangrijk dat kinderen fruit, granen en bijvoorbeeld zuivel eten. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat kinderen een volwaardig en gezond voedingspatroon ontwikkelen, maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Waarom is het zo lastig om onze kinderen aan de gezonde voeding te krijgen? En waarom lijken vooral die groentes zo’n probleem te zijn?

Als mama wil je het beste voor je kindje en daar hoort gezonde voeding natuurlijk ook bij. Het is dan ook heel normaal dat je graag wilt dat je kleintje geniet van een zelfgemaakte maaltijd boordevol groenten en vol vitamines en mineralen. Of gewoon zijn potje lekker leeg smikkelt, want daar is ook echt niets mis mee. Maar wat als je eigenwijze dreumes of peuter daar helemaal niets van wil weten? Wat dan? Moet je hem dan dwingen toch een paar happen te eten? Het op z’n minst even te proeven? En hoe krijg je hem dan zover?

Als kindereetcoach en voedingspsycholoog ben ik professioneel betrokken bij dit onderwerp, maar als moeder van 3 zoons die allemaal een periode slecht hebben gegeten (en de jongste zit nog steeds in die fase) ben ik ook ervaringsdeskundige. Ik weet dus wat het is als je kind stelselmatig zijn bordje eten weigert en ik weet ook hoe moedeloos je daarvan kunt worden. Je zou het eten wel naar binnen willen kijken!

 

Hoe krijg ik mijn kind aan de groenten?

 

“Ah, lieverd 1 hapje. Toe nou!”, “Het is hartstikke gezond manneke, neem nou gewoon een hapje”, “Proef dan tenminste wat van de boontjes moppie, kom op nou!”, “Eerst een hapje wortel, dan mag je pas weer een stukje vlees”, “Als je je groentes niet opeet, krijg je ook geen toetje!”, “Je grote broer eet het ook, dus doe niet zo flauw en eet gewoon een hap”. Herken je deze uitspraken? Heb je ze ook wel eens gebruikt? En hielp het? En dan niet die ene keer, maar heeft het ervoor gezorgd dat je kleintje goed ging eten? Dat hij genoot van zijn maaltijd? Dat hij blij werd van een bordje groentes? Waarschijnlijk niet…

Hoewel bovenstaande uitspraken voor jou waarschijnlijk niet voelen als kritiek of als strijd, ervaart je kleintje dat echt anders. “Maar hij moet toch goed eten? Dat is toch belangrijk?” Ja, natuurlijk is het belangrijk dat je kindje gezond eet, maar wanneer je hem “dwingt” om bepaalde voedingsmiddelen te eten terwijl hij dat echt niet wil, durft of kan, heeft dat nare gevolgen voor zijn ontwikkeling. Je kind gaat echt niet meer, beter of gezonder eten alleen omdat jij dat van hem verlangt. Door hem te dwingen een hapje bloemkool te nemen, omdat hij anders geen vlees meer krijgt bijvoorbeeld win je de strijd om gezond eten echt niet. Misschien dat hij die ene keer dat hapje neemt, maar of dat de volgende keer weer zo zal zijn is maar de vraag. Voor jouw gevoel krijgt je kindje misschien zijn zin als hij niet heeft hoeven proeven of eten en zelfs voor je kind voelt dat ook wel een beetje zo, maar “strijd” voeren om eten is echt heel slecht voor zijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Kritiek van ouders op hun eetgedrag wordt door jongere kinderen heel persoonlijk opgevat. Dat het alleen over hun eetgedrag gaat en niet over hun hele persoontje, dat snapt een kind van 2, 3 of 4 jaar oud echt nog niet. Voor je kind is het kritiek op zijn persoontje als geheel en dat doet pijn. En een kind dat zich gekwetst voelt door jou of je partner wanneer het aan tafel zit en niet wil eten, zal het aan tafel gaan en eten steeds meer zien als iets naars. Als iets om tegenop te zien. Geen wonder dat het vervolgens steeds minder graag aan tafel zal gaan en waarschijnlijk alleen maar “slechter” zal gaan eten. De angst voor kritiek en strijd, zal onbewust zorgen voor een gevoel van stress en onrust en zal er in veel gevallen voor zorgen dat de zin in eten op die momenten helemaal verdwijnt. Ga maar eens na, als je zelf heel zenuwachtig bent of gespannen dan heb je ook geen zin in eten. Dan protesteert je maag en krijg je letterlijk geen hap door je keel. Zo werkt het voor kleine kinderen ook. Het zijn net echte mensen 😉

 

groenten, kind, mama, tips, blog, MAMA to the max

 

Het is dan ook heel belangrijk dat er aan tafel een ontspannen sfeer heerst en dat je kindje weet dat hij het goed doet. Of hij nu wel of geen groenten eet, zijn bord wel of niet leeg eet en of hij nu wel of niet iets van het nieuwe eten durft te proeven of wil proberen. Helaas is dat precies waar het meestal “fout” gaat. Ongemerkt gaat het aan tafel toch de hele tijd over het eetgedrag van je kind.

Nu wil ik niet beweren dat je kindje direct alles gaat eten, wanneer de druk aan tafel om te “moeten” eten wegvalt. Het is echter wel een hele belangrijke randvoorwaarde waar vaak niet aan wordt voldaan. En zodra daar wel aan wordt voldaan, gaan de meeste kinderen echt beter eten. Ze eten heus niet ineens een bord vol groentes leeg, maar wanneer ze ontspannen zijn, zijn ze wel veel meer geneigd tot ontdekken en proeven. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en van die nieuwsgierigheid kun jij als mama dankbaar gebruik maken.

10 tips om je kind te stimuleren om groentes te eten

Dwingen werkt dus niet, maar hoe krijg je je kindje dan wel aan de groenten? Hierbij een aantal tips om je kindje te stimuleren (nieuwe) groentes te eten:

  1. Maak het eten aantrekkelijk en zorg dat het er lekker uit ziet. Kinderen houden van kleur, dus combineer groentes met verschillende kleuren. Denk bijvoorbeeld aan doperwten, mais en paprika.
  2. Schep kleine hoeveelheden op van wat jullie die dag eten. Kinderen raken al snel ontmoedigd als ze een vol bord voorgeschoteld krijgen en voor kleine kinderen is het al heel snel een vol bord.
  3. Biedt bij elke maaltijd de keuze aan uit 2 of 3 verschillende soorten groenten. Leg van alles een paar stukjes op het bord. Kinderen houden ervan als ze zelf kunnen kiezen wat ze eten. Als ze al wat ouder zijn laat ze dan zelf 1 of 2 soorten kiezen uit de pan en dat zelf opscheppen.
  4. Geef eens rauwe snackgroenten buiten de hoofdmaaltijden om. Veel kleine kinderen vinden komkommer en knapperige reepjes paprika reuze interessant. Vooral als ze die mogen dippen in een sausje (van bijvoorbeeld yoghurt en kerrie). Of rijg wat groenten aan een satéprikker, eventueel gecombineerd met wat druiven of een klein blokje kaas.
  5. Geef zelf altijd het goede voorbeeld. Eet met smaak van je groentes en eet ze veelvuldig. Dus niet alleen bij de hoofdmaaltijd, maar ook bij de lunch en tussendoor. Zo ziet je kindje dat groentes erbij horen en blijkbaar ook nog eens erg lekker en geliefd zijn.
  6. Begin niet meteen met de heftige groentes als witlof en spruiten. Deze zijn redelijk bitter en dat is niet een smaak die kinderen van nature lekker vinden. Begin dus liever met de wat neutralere groentes als worteltjes, doperwten en bloemkool. Nemen ze dan een hapje, dan is de kans groter dat ze het ook lusten! En dat vergroot weer de kans dat ze de volgende keer weer wat willen proeven.
  7. Laat je kindje meehelpen met het bereiden van de groentes. Natuurlijk kunnen ze dat niet alleen, maar als ze zelf hebben geholpen met schillen, snijden of wassen vinden ze de groentes meteen een stuk minder “eng” en daardoor zal je kleintje ze eerder willen proeven.
  8. Start de avondmaaltijd eens met als voorgerecht verschillende soorten groenten. Wanneer kinderen trek hebben, zullen ze eerder iets nieuws uitproberen. Zet je ze dan een bordje voor met verschillende rauwe en beetgare groenten en bijvoorbeeld een klein bakje smeltkaas of yoghurtdip erbij, dan zou het je best eens kunnen verbazen hoeveel groentes er dan ingaan.
  9. Blijf de groentes die nog niet echt gretig aftrek vinden wel aanbieden en maak ze op veel verschillende manieren klaar. Misschien dat je kleintje gekookte wortel niet eens wil proeven, maar wel wortelstamppot met hammetjes er doorheen. Spinazie met aardappels vindt hij wellicht niets, maar spinazie met tricolore pasta ziet er heel anders en veel leuker uit. Er zijn zoveel verschillende manieren om dezelfde groenten aan te bieden, maak daar dan ook gebruik van. Wees creatief!
  10. Vermijd de standaard zinnetjes als “groentes zijn gezond” of “groentes heb je nodig om te groeien.” Juist door daar zo de nadruk op te leggen, zijn groentes al snel beladen en daar houden kinderen niet van. Dus hou het relaxed en focus niet zo op die groenten. Groentes zijn niet voor niets vaak het grootste probleem bij het eetgedrag van kleine kinderen. Wij leggen er als ouders de meeste nadruk op…

3 tips om de groenten te “verstoppen”

Tenslotte nog een aantal manieren om groenten te “verstoppen” in het eten. Daarmee stimuleer je niet zozeer dat je kind (nieuwe) groenten wil uitproberen, maar krijgt hij ongemerkt wel veel groenten binnen. Dat haalt voor jou als moeder wellicht de druk wat van de ketel, waardoor je de bovenste tips makkelijker in de praktijk weet te brengen:

  1. Verstop gepureerde groentes in pasta-, pizza- en andere sauzen. Wil je kind geen stukjes ui en tomaat door zijn pasta, maar is hij wel gek op de pasta op zich? Pureer dan bijvoorbeeld tomaat, courgette, ui en bloemkool tot een gladde saus en meng dat door de pastaschelpjes. Wedden dat zijn bordje dan wel leeg gaat?
  2. Maak smoothies met fruit, zuivel en groenten er doorheen. Zolang er maar iets van mango of banaan door de smoothie zit, kun je er allerlei groentes doorheen doen. Probeer gewoon eens wat combinaties uit en ontdek welke jij en je kindje het lekkerste vinden.
  3. Verwerk groentes ook eens in producten waar je ze niet in zou verwachten, zoals in pannenkoeken. De meeste kinderen zijn daar gek op en wanneer je door het beslag gepureerde groenten doet, krijgen ze de meest geweldige kleuren. Maak groene pannenkoeken door spinazie door het beslag te doen, roze pannenkoeken door bieten te gebruiken en oranje pannenkoeken door wortel en oranje paprika toe te voegen. Je kunt echt eindeloos combineren.

 

Heb je na het lezen van deze blog vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag. Oh, en vergeet vooral niet dat de helft van de peuters slecht eet en dat het merendeel van hen zo rond hun 4e verjaardag redelijk goede eters zijn geworden. Dus hou vol en geef niet op!

 

 

Facebook Comments
Bespaar continu
Diana

Diana

Als Voedingspsycholoog en Kinder-eetcoach begeleid ik kinderen, jongeren en volwassenen die kampen met gewichtsproblemen en/of eetproblematiek. In mijn begeleiding staat de psychologie achter eten altijd centraal, aangezien eten zoveel meer is dan alleen het nuttigen van voedingsstoffen. Wat je eet is belangrijk, maar waarom je eet is dat ook!

7 Reacties op “
Hoe krijg ik mijn kind aan de groenten?

  1. Dit advies hebben we 3 jaar gevolgt. Want volgens cb en huisarts was het toch echt een fase ging vanzelf over. Tot onze dochter bekende iedere nacht met honger naar bed te gaan. Ze zat nog maar 0.5 kilo van ondergewicht over. Toen was bij mij de maat vol. Dan maar ouderwets zoals mijn moeder dat deed. Je mag 2 dingen kiezen die je niet lust en de rest eet je gewoon en je komt niet van tafel af tot je het op hebt. Dat was 2 weken brullen. We hebben het opgebouwd van een halve eetlepel groente tot nu 1.5 ik heb een kind dat beter slaapt, vrolijker is en meer onderneemt. Eten is geen discussie meer. Je moet gewoon eten om te kunnen groeien punt. Prima reden die je kan uitleggen en werkte heel wat beter.

  2. Ik herken het…mijn dochter van 2 eet savonds geen groenten. Wij pushen niet doen gewoon ons ding. Als we klaar zijn met eten krijgt ze gewoon yoghurt net als de rest. En overdag ook al het andere geprobeerd maar ze vertikt het. Al is het roze van een bietje in een smoothie, het lijkt wel of ze het ruikt.

    • Hoi Joyce, wat leuk dat je reageert! Goed dat jullie niet pushen. Blijven proberen en geef het de tijd. Ze is pas 2, dus waarschijnlijk komt het echt nog wel goed 🙂

  3. Weer een helder, realistisch en vooral positief bericht! Ik herken veel van de problemen waarover je schrijft en ja ik heb ook vooral de druk eraf gehaald! Dreigen en chanteren werken averechts is mijn ervaring! Uitdagen en gezelligheid en positieve stimulans werken uiteindelijk veel beter! Goed geschreven stuk!!

    • Dank je wel Melanie! De druk eraf halen is inderdaad cruciaal, maar voor veel ouders erg moeilijk in de praktijk… Fijn dat het bij jullie wel goed gaat op deze manier!

  4. Goede tips! Doe zelf al best veel als ik dat zo lees. Dat met die spiesjes zal ik ook eens doen.
    Wat ik ook vaak doe is tijdens het klaar maken haar al laten proeven, dat wil ze dan ook. En dat sta ik dan ook toe. Er zijn ook ouders die dan vinden dat ze moeten wachten tot aan tafel.

    • Dank je wel Nicole. Fijn dat je dochtertje al wat wil proeven tijdens het koken/klaar maken. Haar dan laten wachten is inderdaad zonde, als ze zelf vraagt om eten is dat alleen maar een goed teken!

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!