Lees nu: “Disney On Ice” presenteert Magisch IJsfestival [WINACTIE]

INTERVIEW: de papa’s (Jochem & Sjoerd) van NAÏF babycare


9 maart 2015


N

Naar aanleiding van de productreview van NAÏF die ik onlangs publiceerde, heb ik tijdens de Negenmaandenbeurs de papa’s, Jochem en Sjoerd, van NAÏF Babycare geïnterviewd! Een super leuk verhaal over hoe NAÏF ontstaan is, waarom de producten zo bijzonder zijn en ze over 5 jaar willen staan. Lezen jullie mee?

Wie zijn Jochem en Sjoerd?

jochemsjoerd-naif-baby-mama-max

 

SJOERD: Wij hebben elkaar leren kennen in Groningen. Tijdens onze studententijd hebben we jaren samen in hetzelfde studentenhuis gewoond. Leuk detail is dat onze vrouwen al heel lang beste vriendinnen zijn en samen zijn opgegroeid doordat ze in dezelfde straat woonden.

Na de studie zijn we allebei een heel andere richting opgegaan. Jochem heeft lange tijd bij Unilever gewerkt en daarna bij google als marketeer en ik heb bij een oliemaatschappij gezeten. Via een MBA ben ik bij een investeringsbedrijf terecht gekomen, maar we bleven privé als vrienden wel contact houden, ook omdat onze vrouwen vaak afspraken.

Wie kwam er met het idee?

SJOERD: Op een gegeven moment hadden we op hetzelfde moment de kriebel om zelf te gaan ondernemen. Het was een samensmelting van ideeën. Hoe het eigenlijk begon, ik had net een eerste zoontje gekregen en Jochem was net op vakantie geweest met z’n kinderen en die kwam terug en bij ons op kraambezoek. We hadden het erover dat iedereen zo bezig is met zonnebrand en zonnekleding voor kinderen, daar moeten we iets mee dachten we. Toen zei ik: “als we in de zonnebrand gaan dan zijn we na één slechte zomer failliet dus we moeten breder gaan”.

JOCHEM: Toen zijn we ons een beetje verder gaan verdiepen en kregen we als belangrijkste inzicht dat de kwaliteit van babyverzorging in het algemeen heel slecht is. Als je wereldwijd kijkt naar verzorgingsproducten voor baby’s en je vraagt iemand die er een beetje verstand van heeft, zoals een dermatoloog of iemand uit de cosmetica-industrie, dan zal die zeggen “de dop is duurder dan het product dat erin zit, het is rommel, rommel rommel”. Alle merken hebben het over mild, mild, mild, maar als je kijkt wat daadwerkelijk in de producten zit, dan schrik je en is het zelfs schandalig. Dit is toch heel gek want met name baby’s en kindjes hebben een heel gevoelige huid en nemen heel veel op door de huid. Het is dus enigszins raar dat er zo weinig goede kwaliteit beschikbaar is.

 

SJOERD: En het tweede idee dat we erbij kregen ging erover dat hedendaags alles gaat om leuke merken, cadeautjes en dingen waar met name de moeder vrolijk van wordt. Mijn vrouw werd bijvoorbeeld niet heel vrolijk van een pot Zwitsal en de mensen om ons heen ook niet, dus we dachten van: ja als je daar iets mee kan, als je echt een leuk merk kan maken waar mensen vrolijk van worden, dat bij moeders past die wij kennen, dat leuk is om cadeau te geven en te krijgen, maar waarvan de inhoud wél van topkwaliteit is: dan zijn we er. En dat zijn we gaan maken, met als allerbelangrijkste dat het het beste van het beste zou zijn.

 

IMG_2815

Dat was 2 jaar geleden?

JOCHEM: Ja 2,5 jaar geleden.

 

Hoe gaat dat dan. Jullie hadden allebei een baan?

SJOERD: Ja, Jochem werkte bij Google en ik bij een investeringsbedrijf. We hebben ongeveer een half jaar alleen in de avonduren eraan gewerkt maar eigenlijk vrij snel onze baan opgezegd toen we eigenlijk nog nauwelijks wat in handen hadden.

JOCHEM: Het werkte enerzijds niet om door te gaan met de banen die we hadden wat betreft tijd. Je kan niet overdag 5 keer zeggen tegen je baas dat je even ergens anders heen moet of even een belletje moet plegen. Dat kan gewoon niet. Toen hebben we opgezegd en in februari 2013 zaten we tegenover elkaar op ons kantoor en zijn we begonnen. Dat was heel vreemd want we hadden helemaal nog niks behalve ons idee. Dat hebben we langzaam uitgewerkt en wijze mensen om ons heen verzameld die ons op verschillende manieren met hun kennis konden bijdragen. En via hen zijn we ook in Zwitserland beland. Daar was het lab en daar hebben we ook de productontwikkeling gestart. Nou dat doe je ook niet iedere week dus daar heb je veel tijd voor nodig. We hebben ons die eerste tijd verdiept door met dermatologen en andere experts te praten.

SJOERD: Parallel daaraan hebben we heel veel moeders uitgenodigd op ons kantoor. En dat begon letterlijk met onze eigen vrouwen en hun vriendinnen. Dat werd steeds breder en breder en we hebben niks anders gedaan dan die moeders gevraagd wat ze van ons idee vinden, wat ze van het design vinden, of ze flesjes, tubes of potjes wilden, welke bladen ze lezen of welke blogs…of de geur lekker was en ga zo maar door. En eigenlijk al die input hebben we gebruikt om het merk handen en voeten te geven. Een hele simpele manier van een marktonderzoek maar dit heeft ons wel enorm geholpen. Als je op een gegeven moment aan 100 personen vraagt welke producten gebruik je en waarom, als je deze plaatjes naast elkaar ziet welke vind je het mooist…op een gegeven moment heb je wel door of iets werkt of niet en of iets populair is of niet. Dat heeft ons dus geholpen goede keuzes te maken en uiteindelijk goede producten.

 

En de naam kwam die als laatst?

JOCHEM: Nee, halverwege. Eigenlijk kwam eerst het design en daar rolde op een gegeven moment de naam uit. In het begin werd heel vaak de vraag gesteld: ben ik dan naïef als ik het product koop? Nee…Naïf staat voor onschuld, onbevangen, ongekunsteld en natuurlijk eigen zoals iedere baby geboren wordt en dat willen we graag zo houden.

We wilden graag een naam die prikkelt, waar mensen over nadenken en eentje die internationaal goed werkt. Je merkt dat de naam is gegroeid en zijn we er steeds blijer mee. Mensen snappen het ook steeds beter want we krijgen de naïef-vraag steeds minder!

Nu zeggen mensen “ohh wat leuk en wiij zeggen ook wel eens “WIJ zijn naïef….” dan is het ijs gebroken.

Wij wilden ook geen serieuze naam hebben. Het moest vooral een leuke naam zijn. Je kind in bad doen is leuk, wij zijn leuk.

 

Op wie richten jullie je?

SJOERD: Bewuste moeders, en dat zijn absoluut niet de moeders die alleen maar in de hoge inkomensgroep zitten. We weten dat we iets duurder zijn maar kwaliteit is nu eenmaal duurder. Moeders komen er steeds meer achter dat kwaliteit wel het belangrijkste is en al helemaal voor hun kleintje. We merken dat als we ons verhaal vertellen steeds meer moeders hier aandachtig naar luisteren en uiteindelijk ook bereid zijn ietsje meer uit te geven en snappen dat ze daardoor wel kwaliteit in huis hebben. We maken moeders er ook bewust van dat je helemaal niet zo vaak een nieuwe tube hoeft aan te schaffen. Een tube bodylotion kost bij ons 14,95 maar je hoeft helemaal niet veel te gebruiken en uiteindelijk hoef je maar ongeveer 4 tubes per jaar te kopen, dus het niet zoals bij luiers die je elke week opnieuw moet kopen. Daar proberen we moeders ook op te wijzen.

De markt voor natuurlijke en kwalitatief goede producten is erg in de groei. Je ziet dat Amerika en Duitsland daar al veel verder in is, dat daar veel meer werken zijn die op die kwaliteit richten. Je merkt dus dat moeders steeds bewuster omgaan met het kopen van producten. Ze draaien echt de tube om en lezen welke stoffen en ingrediënten er allemaal inzitten. Mensen willen je als merk kunnen vertrouwen.

Wij willen uitgroeien tot een beleving voor de mensen. Er staat een gedichtje achter op de tube, als mensen iets bestellen bij ons in de webshop dan pakken we het leuk in en doen we er een persoonlijk handgeschreven kaartje bij. We willen moeders blij maken en ze het vertrouwen geven dat de kwaliteit onze voornaamste zorg is.

 

Waar willen jullie staan over 5 jaar?

SJOERD: Hier! (negenmaandenbeurs)

JOCHEM: Iets grotere stand zou leuk zijn!

SJOERD: Nee het idee is heel duidelijk…het moet gewoon internationaal een succes worden!

Nederland is maar klein, hier worden 160.000 baby’s per jaar geboren. We willen er een succes van maken dan moeten we verder kijken dan de Nederlandse grenzen. Dus we zijn inderdaad al in een flink aantal landen actief, zowel in Azië, Amerika en Europa. Daar merken we dat het verhaal ook landt.

We krijgen nu al steeds meer hulp van professionals. We werken sinds kort samen met een reclamebureau, pr bureaus, hebben we Niki (zie foto, marketingadviseur) aangenomen, onze steun en toeverlaat, een producent die alles maakt en een logistieke partij die de levering overal doet.

We verkopen Naïf waar we kunnen. Een paar weken geleden waren we in New York en over twee weken ga ik naar Italië. Kortom, over 5 jaar is Naïf een groot internationaal babymerk. Een nichemerk, we zullen altijd aan de bovenkant van de markt zitten maar we hopen wel zoveel mogelijk moeders en baby’s te bereiken met onze kwaliteitsproducten.

IMG_2812

 

Sjoerd, Jochem, bedankt voor jullie openhartigheid. Vind het erg gaaf als groot ambassadeur jullie te mogen interviewen. En we spreken elkaar over 5 jaar!

Liefs,

handtekening_blogs

Marjon

Volg MAMA to the max ook op Facebook, instagram, twitter en Youtube voor de laatste updates.

2 Reacties op “
INTERVIEW: de papa’s (Jochem & Sjoerd) van NAÏF babycare

  1. Tof interview en zo te lezen 2 top vaders! Ik hoor zoveel positieve verhalen over Naif (zelf nog niet geprobeerd) en vind het zo knap hoe deze 2 mannen het succesvol hebben gemaakt. Leuk om te lezen :).

    – X Marloes

Laat een antwoord achter aan Marloes Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!