Lees nu: DIY project voor Lilou [hobbelpaard]

Een vraag voor: gewichtscoach & eigenaresse Ladyline


7 januari 2015


<

Een vraag voor… Suzanne, gewichtscoach bij Ladyline

Vandaag start ik voor de eerste keer met de rubriek Een vraag voor…. In deze rubriek stel ik iedere maand een professional een vraag.Vandaag komt Suzanne aan het woord. Suzanne is eigenaresse van een Ladyline vestiging in Maastricht. Zij en haar compagnon Ellen runnen deze zaak al 17 jaar met veel passie en daardoor is het ook een groot succes.

Ik vind het leuk dat ik Suzanne een vraag kon stellen over een onderwerp dat ons allemaal wel interesseert. Vooral zo na de feestdagen heb je het gevoel dat je wel 10 kilo zwaarder bent geworden. Ik ben erg benieuwd hoe ik 2015 kan beginnen met het doel een paar kilootjes lichter te worden maar vooral ze er ook af te houden. Jullie ook? Suzanne geeft ons het antwoord!

kopie1Suzanne (r) en Ellen (l) runnen samen Ladyline Maastricht

Ik had mij nog zo voorgenomen niet te veel te eten tijdens de feestdagen, toch heb ik mijn voornemens een beetje laten varen. Ik zou graag wat gewicht willen verliezen. Hoe kan ik dat het beste doen en nog belangrijker, hoe zorg ik er voor dat de kilo’s er ook afblijven?
Je wilt niet het zoveelste dieet gaan volgen, je wilt met het gezin mee kunnen eten en je wilt ook blijven genieten? Maar hoe doe je dat en gaat dat wel samen? Het allerbelangrijkste is dat het eetpatroon bij je past. Het moet een blijvende verandering zijn.

Wanneer je wil afvallen moeten er minder calorieën binnenkomen dan er verbrand worden. Dat lijkt heel makkelijk maar dat is het niet.

Voordat je begint moet je weten wat je rustmetabolisme is. Dat is de hoeveelheid energie die jouw lichaam in rust verbrand. Deze wordt onder andere bepaald door jouw lengte, gewicht en leeftijd. Maar ook door jouw lichaamssamenstelling. Hoe meer spiermassa je hebt, des te hoger is jouw rustmetabolisme.

Daarnaast moet je weten hoeveel energie je verbrand met de dagelijkse activiteiten, denk dan vooral aan wandelen, fietsen en sporten.

Deze twee waarden zijn samen het Totale Energie Verbruik. Wanneer je dagelijks deze hoeveelheid calorieën eet en drinkt, dan blijft je gewicht gelijk. Krijg je meer binnen, dan kom je aan. Eet je minder dan dat het lichaam nodig heeft, dan val je af.

De meeste diëten beperken zo in calorieën, dat het lichaam na een tijdje op een lager pitje gaat draaien. De ruststofwisseling gaat omlaag. En dat is het laatste wat je wil.

Je moet dus niet te streng zijn in de calorieën beperking. Je totale energieverbruik minderen met 500 kcal is meer dan zat. Je eet dan dus 500 kcal minder dan dat jouw lichaam eigenlijk nodig heeft.

Een ‘dieet’ volgen zonder enige vorm van lichaamsbeweging is geen effectieve strategie. Het klinkt misschien vreemd, maar het is altijd beter om meer te eten en meer te bewegen, dan om weinig te eten en niet te bewegen. De meeste mensen kiezen bij hun afvalplannen echter voor de laatste optie en hongeren zichzelf bijna uit. Herken je dit? Omdat je niet sport en nauwelijks beweging krijgen, vertraagt je stofwisseling en verminderd je spiermassa.

Het is zaak om zo vaak en zo intensief mogelijk te bewegen. Door beweging lukt het beter om je ‘dieet’ vol te houden en om na het afvallen op gewicht te blijven. En hoe meer spierweefsel je kweekt, des te meer calorieën je verbrandt.

Om af te vallen moet je ten minste 45 tot 60 minuten per dag actief bezig zijn, op het liefst alle dagen van de week.

Concluderend kan ik dus zeggen dat je er alleen met minder eten niet zult komen. Sporten in combinatie met minder eten is de uitkomst.

Wat vonden jullie van Suzanne’ s uitleg? Moet je ook een aantal kilootjes kwijt en heb je al een idee hoe je dat gaat aanpakken? Ik heb me zoals jullie weten al voorgenomen geen alcohol te drinken deze maand en verder ga ik weer 3x per week naar de sportschool en probeer ik op mijn eten te letten. Mijn weightloss update volgt snel!

Liefs,
leesblog

 

 

 

 

Facebook Comments
Sint Cadeauwinkel
Marjon

Marjon

Volg MAMA to the max ook op Facebook, instagram, twitter en Youtube voor de laatste updates.

11 Reacties op “
Een vraag voor: gewichtscoach & eigenaresse Ladyline

  1. Pingback: Een vraag voor... gewichtscoach en eigenaresse Ladyline - MAMA to the max, de lifestyle community voor mama's (to be)!

  2. Pingback: Ladyline update: nu al resultaat !

  3. Zo nu de tweede 7 maanden is ga ik er ook aan beginnen weer. Krachttraining en eiwitrijkdieet werkt het beste voor mij. Tenminste na de eerste viel ik daar goed mee af. Maar voor mij geld: doen, doen, doen! En volhouden :). Leuke rubriek btw 😉

  4. Goede tips! Ik krijg in Februari een maagverkleining en moet dus ook behoorlijk mijn eetpatroon aanpassen haha. Ik heb al zeker 40x in 3 bijeenkomsten gehoord hoe belangrijk bewegen is. Mensen lijken dat te vergeten ofzo, zo zonde!

  5. Mooie uitleg Susanne!

    Ik heb afgelopen jaar krachttraining en crossfit ontdekt en daar ben ik heel blij mee. Mijn ruststofwisseling was daardoor ook flink hoger en ik voelde me er super bij. In de maand december is het sporten blijven liggen en ik merkte dat ik me er minder goed bij ging voelen. Nu ga ik dus weer opbouwen, ben benieuwd hoeveel een maand inactiviteit me heeft ‘gekost’.

    • Succes! Het eerste dat je moet doen, is gewoon beginnen! En niet te streng zijn. Gaan bewegen en gezond eten!

  6. Philippe is nu 4 maanden en dan krijg je weer meer tijd voor jezelf. Gisteren na zoveel jaar weer begonnen met sporten! Dat werkt toch het beste :), nu volhouden!

    • Inderdaad Myrthe, beweging is nodig, en in combinatie met gezond en gevarieerd eten krijg je vast je kilootjes er weer af!.

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!