Lees nu: Hoeveel zetten wij elke maand opzij voor de kinderen?

9 tips voor meer rust in huis


17 juni 2016


rustiger in huis mama to the max
<

Op het moment dat ik deze blog typ, weeg ik net geen 52 kilo. Met mijn 1.70m valt dat in de categorie ondergewicht. Tijd om eens een diëtiste te raadplegen. Twee gesprekken en een maand verder ben ik 700 gram aangekomen in gewicht en de diëtiste lijkt tevreden, maar bij een derde gesprek bij haar collega blijk ik alweer een kilo kwijt te zijn. Ze kijkt een beetje moeilijk en bladert vlijtig door het verslag van de vorige twee afspraken.

 

”Aha, je hebt drie jonge kinderen. Hoe verlopen de maaltijden bij jullie?”

 

Ik kan niet anders dan onnozel grijnzen, want de gezamenlijke maaltijden zijn één grote ramp. Ik sta voor elk dingetje op; een gevallen vork, gemorst drinken, bekers die bijgevuld moeten, snoetjes die gepoetst moeten, geknoei met eten, niet meer willen eten, meer eten of het eten van broer of zus willen hebben, het is een grote puinzooi aan tafel. Ik spring voor alle wensen direct op zodat ze daarna stil zijn en ik kan eten, maar ondertussen is het gegroeid tot een spel en zijn de maaltijden één groot feest voor iedereen behalve voor mij. Tegen de tijd dat ik kan eten, zit ik alleen aan tafel en is het eten koud.

 

rust huis mama to the max

 

De diëtiste concludeert dat zelfs een 3000 calorieën dieet mij niet gaat helpen zolang er geen rust in  aan tafel is en ze geeft me een maand de tijd om dit te realiseren. Behoorlijk teleurgesteld rijd ik naar huis. Ik mopper waar ze het idee vandaan haalt, rust in huis met drie kleine kinderen! Het mens is knettergek. Geef haar één dag in mijn huishouden, dan piept ze wel anders! Eenmaal thuis realiseer ik me dat ze gelijk heeft; het mag een heel stuk rustiger thuis. En niet alleen aan tafel, de hele dag!

 

Dus. We beginnen met project RIH “Rust in Huis”. Een hele uitdaging en ik moet ergens beginnen, dus ik duik het internet op…

 

1. Hoe wordt het weer gezellig aan tafel?

First things first, rust aan tafel. Ik stuurde meteen collega-blogger (voedingspsycholoog en kindereetcoach) een mailtje en ze antwoordde met een uitgebreide blog met handvaten die hier inmiddels volledig doorgevoerd zijn.  Lees haar tips hier.

 

2. Kopjes koffie vervangen

We brengen de kopjes koffie terug naar één. Nog maar één kopje koffie per dag en anders cafeïne vrij. Al die kopjes koffie worden vanaf vandaag vervangen door water! (of spa bruisend met een beetje smaak, laten we het wel leuk houden)

 

3. Rust in je huis = rust in je hoofd

Ruimte in je huis =  ruimte in je hoofd. Dat geldt vast ook voor “rust in je huis = rust in je hoofd”. Ik kom uit op minimaliseren, declutteren, ontspullen. Allemaal hippe termen voor “Ruim je rotzooi op!”. Alles wat je niet meer gebruikt, nodig hebt, kapot/versleten is, gaat weg!  Na een flinke opruimwoede zit ik inmiddels op 8 volle verhuisdozen, daar ga ik een dagje mee op de rommelmarkt staan met een vriendin of twee. Win-win, het levert een leuk centje op en ik heb een dagje voor mezelf. Dat brengt me op tip 4;

 

4. Me-time

Plan een dagje voor jezelf. Het hele “me-time” concept hoef ik niet meer uit te leggen toch? Maar wat als je geen kans krijgt voor “me-time”? Je hebt misschien geen partner of familie om op terug te vallen, wat dan? Zoek een hobby of bezigheid waar je samen met je kinderen energie uit haalt. Pak bijvoorbeeld de camera en ga met de kinderen naar een park of bos.

 

5. Maak lijstjes

Bart roept het al veertien jaar en al dertien jaar rol ik dan met mijn ogen, maar verhip het helpt: Maak lijstjes. Van ALLES! Op papier lijkt het niet meer zo groot als in je hoofd en heb je een beter overzicht van de taken, afspraken en boodschappen die nog op je wachten. De weekplanner van winkeltjevananne is hier inmiddels onmisbaar!

 

rust in huis mama to the max

 

6. Weekmenu

Plan een weekmenu. Je hoeft nog maar één keer per week naar de winkel en nog gemakkelijker, via bijvoorbeeld de Jumbo-app. Je besteld alle boodschappen voor een hele week en haalt ze op bij een Pick-up Point in de buurt. Niet meer met drie kinderen door de Jumbo rennen en zenuwachtig de snoepjes-gang vermijden (je weet toch dat ze de snoepjes gaan vinden)

 

7. Blijf consequent

Voor mij de moeilijkste: Maak duidelijke afspraken en blijf consequent. Ik ben heel snel geneigd om ze uiteindelijk toch hun zin te geven. Dit is eigenlijk alleen maar omdat ik heel slecht tegen huilende kinderen kan en de zin geven is dan de makkelijkste manier om het stil te krijgen. Nadeel is dat mijn kinderen dat héél goed weten en ik steeds vaker aan het kortste eind trek. Dit geldt ook voor straf; roep niet te snel in de speeltuin “als je nu niet stopt met zeuren om snoep, gaan we naar huis!” Twee minuten later gingen we naar huis. Het hele dorp heeft ons horen vertrekken. Het heeft wel geholpen, ik heb ze alle volgende keren in de speeltuin niet meer horen vragen om snoep, chips en ijs.

 

8.Voorbeeld voor kinderen

Sta er bij stil dat jouw gedrag en omgangsvormen een voorbeeld zijn voor jouw kinderen. Zij zullen dit dus als normaal gedrag zien en dit gedrag heel gemakkelijk overnemen!

 

9. Alles één voor één

Niet meteen alle tips tegelijk toepassen, maar alles één voor één. Je wilt niet alles in één keer doorvoeren, we willen het juist rustig houden.

 

 

Een flinke lijst, maar als dit de rust gaat brengen  en een kilo of zeven dan heb ik het er graag voor over! Laat die kilo’s maar komen!

Kids Back to School NL 020817 - 200817 300x250
Mandy

Mandy

In het kort; Mandy, 35 jaar, 15 jaar samen met Bart en moeder van drie; meisje Tess van zes en een setje jongens, Mats & Raf van vier jaar oud. Met dit gezelschap woon ik in het zonnige zuiden des Lands bovenop een berg. Tijdens mijn laatste zwangerschap maakte ik noodgedwongen een carrière-switch van parttime apothekersassistente naar fulltime thuisblijfmoeder. In mijn vrije tijd kruip ik graag achter de naaimachine om mijn creativiteit los te laten. Behalve chaotisch ben ik o.a. huishoudmanager, chauffeur, kinder-haarstyliste en anti-sport.

Reactie op “
9 tips voor meer rust in huis

  1. Goede tips Mandy! En wel goed voor jezelf zorgen hoor, 52 kilo is wel erg weinig inderdaad! consequent zijn is bij mij ook een dingetje. Het naar bed brengen is voortaan een heel circus. Koen zegt gewoon: Je gaat nu liggen en slapen en voilà…. tja…

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!