Lees nu: De oma van Maxime en Lilou is tandarts

5x hapje voor jou, hapje voor mij


30 mei 2016


<

Alle onderwerpen waar ‘baby’ in voor komt bevatten ontzettend veel informatie en adviezen, eigenlijk veel te veel. En uiteraard willen we allemaal het beste voor ons kindje, dus gaan we aan de slag om al deze informatie te verwerken, uit te proberen of… we zien door de bomen het bos niet meer en we doen het gewoon op onze eigen manier. Zo ook de eerste hapjes…. eerst groente of eerst fruit? Koken of stomen? Welke kleur of smaaksoort geef je eerst? Of maakt het allemaal toch niet zo’n verschil? 

 

hapje baby mama to the max

 

Het advies om met groentehapjes in plaats van fruithapjes te beginnen omdat ze anders verwend raken door de zoete smaak van fruit en geen groente meer lusten, klonk mij logisch in de oren. Dus toen Sem 4 maanden oud was ben ik begonnen met groentehapjes. Niet op kleur, niet op smaak, maar gewoon mijn eigen lucky guess over wat baby’s lekker zouden vinden. De keus viel op worteltjes. Op deze manier ben ik gewoon door gegaan. Wat heb ik in de koelkast liggen en wat vind ik zelf lekker, dat waren de criteria. Worteltjes, erwtjes, pastinaak, bietjes, bloemkool, prei, courgette, aardpeer, zoete aardappel, het ging er allemaal in. Soms met een eerst blik van: “wat doe je mij aan mama?!?” maar uiteindelijk allemaal met veel plezier en smaak. Zo ook de fruithapjes vanaf 6 maanden oud.

Hoewel ik het erg handig vind om verschillende groenten te stomen, te pureren en direct een voorraadje van verse hapjes aan te leggen in de koelkast en de vriezer, leek het mij ook erg leuk om te gaan uitproberen en experimenteren met babyhapjes. En als ik die ingrediënten dan ook gelijk die avond voor ons eigen avondeten kan gebruiken is dat helemaal geweldig.

 

Het antwoord

 

Het antwoord op deze zoektocht was voor mij: Michela Chiappa. Wie? Michela Chiappa, één van de drie Italiaanse Chiappa zussen te zien op Jamie Oliver’s ‘FoodTube‘.
In één van de eerste filmpjes vertelde zij dat ook zij zo veel informatie kreeg over babyhapjes dat ze alles voor haarzelf op een rijtje is gaan zetten. Haar simpele advies:

  • Eerst groente en fruit introduceren
  • Daarna (wit) vlees en vis erbij combineren. In een later stadium pas rood vlees (bv. gehakt) en ei toevoegen aan het dieet van je kindje.
  • Als laatste is het tijd voor gluten (bv. pasta & granen/bloem) en noten.
    Daarnaast is haar advies om zoveel mogelijk verschillende ingrediënten en structuren te laten proeven om er voor te zorgen dat het geen moeilijke eters worden. (zie het filmpje voor de totale uitleg)

Nu Sem zes maanden oud is zou ik ook meer ingrediënten willen combineren want wij lusten tenslotte ook niet iedere avond alleen bietjes of worteltjes toch? En zoals ik al eerder vertelde hou ik het graag makkelijk en praktisch door de ingrediënten van Sem’s hapje ook voor ons eten te gebruiken. En ook dat is te vinden op dit youtube-kanaal.

 

# 1 Hapje voor jou, hapje voor mij

Eén van onze favorieten is: “Spinazie, kikkererwten en rozijnen”. Je hoeft niets te koken, het staat binnen twee minuten op tafel en ze vind het heerlijk! (zie onderstaand filmpje)
Wat eten papa en mama? ‘Spinazie-kikkererwtensalade’ (Klik hier voor de link – met filmpje bron: 24kitchen). Ook een heerlijke salade die op een doordeweekse dag lekker snel klaar is. Wil je iets gezonder eten? Vervang de tortilla chips met kaas door een knapperig stukje zuurdesembrood.

 

 

 
# 2 Hapje voor jou, hapje voor mij

In de titel staat ‘5x’ dus hier gaan we met optie twee. Nog een fijne ‘no cook puree’ van (bruine) bonen, mais en spinazie. Heb je al kinderen die iets ouder zijn en toe zijn aan het ontdekken van grovere structuren, hak het dan minder fijn. Anderen eten die avond heel gemakkelijk deze puree met wat extra peper en zout en een kneepje limoensap door heerlijke verse pasta. Klaar is Kees 🙂

 

 

# 3 Hapje voor jou, hapje voor mij

Bij de vorige hapjes keken we hoe we de ingrediënten van de hapjes voor het avondeten kunnen gebruiken. Bij optie drie kijken laat ik je avondeten (warme lunch) zien wat ook geschikt is voor je kindje. Deze heerlijke en gezonde frittata met geroosterde groente viel bij ons allemaal goed in de smaak.

Na het eten van dit gerecht zat niet alleen de tafel, de vloer, de kinderstoel maar ook Sem zelf onder de frittata. Ze vond het geweldig om zelf haar eten te mogen pakken! Soms moet dat even kunnen vind ik.

 

 

# 4 Hapje voor jou, hapje voor mij

Wie houdt er nou niet van een heerlijke spaghetti Bolognese? Wij wel! Geef deze saus bomvol heerlijke verborgen groente en nieuwe smaken zonder pasta aan je baby. Is je kindje al wat ouder meng er dan wat kleins stukje pasta doorheen. (Tip: heb je kleine hoeveelheden of stukjes pasta over in de verpakking, verzamel deze dan en gebruik het  voor je babyhapjes). Deze Bolognese smaakt ook erg lekker in een zelfgemaakte lasagne-schotel.

 

 

# 5 Hapje voor jou, hapje voor mij 

Een fruitige afsluiter. Gezonde verse fruithapjes zijn ook groot favoriet bij zowel Sem als  papa en mama. Omdat deze fruitpureetjes zo lekker zijn maak ik vaak wat meer zodat wij deze met yoghurt kunnen eten, Mmmm! Ook met fruithapjes leek het mij leuk om combinaties te maken en zo weer een andere smaak te laten proeven. Maar welk fruit smaakt nu het beste bij elkaar? De komende tijd proberen wij deze fruitsmaakjes uit:

  • aardbei & rabarber
  • pruim & appel (zie onderstaand filmpje)
  • sinaasappel & meloen
  • kiwi & aardbei
  • banaan & mango
  • perzik & framboos

Zacht fruit kun je prakken of raspen, harder fruit even stomen (zo veel mogelijk met schil voor de vitamine en de voedingsstoffen) dan pureren en smullen maar!

 

 

Natuurlijk is dit maar een klein deel van alle mogelijkheden! Gebruik op YuouTube de zoekwoorden ‘Michela Chiappa’, ‘Family Food Tube’ of ‘no cook puree’ voor nog meer inspiratie.

 

Welk eten brengt een lach op het gezicht van jouw gezin?

Fashion_English11_300x250
Michelle

Michelle

Mijn naam is Michelle, 27 jaar, ik woon met mijn grote liefde Rens in ons droom(dijk)huisje in het Brabantse land, mama van Niels* en in november uitgerekend van ons kleine dametje. ‘Nieuwsgierig’, dat één van eigenschappen waarmee mensen in mijn omgeving mij zouden omschrijven. Tijdens mijn eerste zwangerschap zat ik vol met vragen: “Wel of geen zwangerschaps-cursus en zo ja, welke dan? Wat mag ik WEL eten als ik zwanger ben? Hypnobirthing…hypno-wat? Hoe maak ik een geboorteplan? Heb ik AL die spullen nodig? Borstvoeding of toch een flesje? etc., etc., etc… En ik denk dat veel van mijn mede mama’s (to be) deze vragen ook hebben. Daarom zoek ik ze uit, voor ons allemaal!

Deel je ideeën

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Insiders list

Sta jij al op onze mailinglijst? Meld je aan en blijf op de hoogte van alle MttM updates!